Tar schizofrena alla resurser inom psykiatrin?

Mer
18 år 5 månader sedan #27291 av Geta
Jo, men jag kanske inte behöver mer.
Det är ju andra som klagar på att schizofrena
får mer vård än de med andra diagnoser får.
Jag skulle bara ge ett exempel på hur mycket
en schizofren person har rätt att få och får
när man underhållsbehandlas med medicin.
Inte att en schizofren skulle behöva mera.
Mer
18 år 5 månader sedan #27292 av Xebeche_
När våra kära politiker diskuterar anslag och reformer, dessa resurser som du vill kalla det. Så gäller det din läkares lön. Hans medarbetares semestererättning osv. Du står inte i fokus så sluta gnäll på "undrande". Inser ni inte att ni pissar på fel träd både två?
Mer
18 år 5 månader sedan #27302 av Xebeche_
Det är bara att ta en titt runomkring sig, så går det snabbt upp för en att det inte är på grund av en diagnos som det förekommer någon "fotstrykning". Vad skulle ni tycka om att få diagnosen "gammal"? Det handlar inte om prioriteringar det handlar om brister som ingen här kan rå för.
Mer
18 år 5 månader sedan #27309 av Admin1
Jag tror inte att de med schizofreni får för mycket vård jämfört med andra grupper t.ex. borderline. De med borderline är ju dessutom ibland på behandlingshem och liknande, vilket ju är en typ av vård, som ju dessutom inte är gratis heller. Problemet med borderline inom psykiatrin är att det finns inget läkemedel specifikt mot borderline medan det finns det för schizofreni.
Kom ihåg att vården och psykiatrin är helt läkemedelsinriktad.

Sjukdomen schizofreni vårdas nog mycket mindre än förr, eftersom mentalsjukhusen har avskaffats. Om man ser på samhällets kostnader för schizofreni så består 74 % av kostnaderna av sjukskrivning och sjukersättning. Själva vården kostar inte så mycket relativt sett idag. På 5 år brukar man i genomsnitt ha 146 vårddagar. Det finns fakta om vad schizofrenin i Sverige kostar och hur många vårddagar som konsumeras här:
www.viska.se/index.php/component ... chizofreni
Mer
18 år 5 månader sedan #27319 av Q.L
Mår verkligen dåligt av all den elakhet som finns i vården....
Jag har själv jobbat inom vården innan jag insjuknade....

Tycker det är hemskt så som de talar om vårdtagarna i negativa klanger.... De är ju individer som vi med sina svårigheter...

Jag försöker hålla så lite kontakt med vården som möjligt.... :cry:
Mer
18 år 5 månader sedan #27333 av Jeff
Ju djupare ner i det psykiatriska vårdsystemet jag kommer desto sämre mår jag. Alla dessa jävla utredningar man ska gå igenom är ett test för att bevisa hur väck eller dum i huvudet man är. Känns som dom vill ta det äkta ifrån en ofta och bygga upp något nytt som känns fel. Det var någon som skrev att om man har med den psykiatriska vården att göra så får man inte bestämma om sin egen person längre. Jag vet inte om det är så,men det känns så.