Rätt till stöd ?

Mer
18 år 3 månader sedan #31877 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Rätt till stöd ?
Du har ju inte varit sjuk så länge Hanna_Norr, så jag tycker att det kanske är lite tidigt att uttala sig definitivt om din framtida arbetsförmåga. Det brukar ta några år att lära sig att hantera och kompensera för sin psykiska ohälsa. När du tar hand om din dotter är det ju på sätt och vis ett arbete och säkert utvecklande och bra träning för dig inför ett eventuellt arbete i framtiden.

Flisan, Vad gör boendestödet? Vilka saker hjälper de till med och vad kostar det att ha boendestöd? Hur bar du dig åt för att få boendestöd?
Mer
18 år 3 månader sedan #31878 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Rätt till stöd ?
Var hemma med din dotter så länge det känns bra... du kommer att känna när du behöver mer sysselsättning.... kanske när hon börjar dagis eller skolan...

Jag födde min dotter utomlands och var tvungen att gå tillbaka till arbetet redan efter ett par månader... det var hemskt att lämna henne till dagmamma när hon var så liten... jag önskar att jag fått mer tid hemma med henne då...

Jag tycker inte att du ska låta någon stressa dig tillbaka ut i arbetslivet... du gör ett jätteviktig arbete för din dotter... viktigare än att vara på någon arbetsplats...

När hon är större kanske det blir långtråkigt att vara hemma... och då är du nog redo för att söka sysselsättning, studier, eller arbete...

Lycka till!!!
Mer
18 år 3 månader sedan #31918 av flisan
Svar från flisan i ämnet Rätt till stöd ?
Boendestöd är något som kommunen ordnar.

Jag fick hjälp att träffa en biståndshandläggare, som det heter, när jag var inlagd på en avdelning, och fick lämna in en ansökan.

Kostanden beror på hur mycket man har i inkomst. Jag betalar 500 kr per mån.

Jag har boendestöd tre ggr i veckan, ca 45 min varje gång.
Man kan få hjälp med det man behöver av vardagsuppgifter.t.ex handla, städa, ringa samtal. En del behöver också hjälp med mediciner och de som mår riktigt dåligt behöver hjälp med att stiga upp och duscha mm.

Det är inte så att de gör saker åt en utan man gör det tillsammans. Det är meningen att de ska vara just ett stöd inte en städfirma.

Jag kan rekommendera detta till alla som mår mycket dåligt och känner att de behöver hjälp i vardagen.
Ibland kan jag undra om jag verkligen behöver detta och känna att det är lite fånigt att behöva den hjälpen. Ändå är det skönt att ha den tryggheten, och jag tycker att man ska unna sig den typen av stöd om man tror att det kan vara till hjälp för en.