Be om tvångsvård/LPT

Mer
8 år 6 månader sedan #779997 av Geta
Svar från Geta i ämnet Be om tvångsvård/lpt
Vem vänder du dig till då för att förklara hur du vill bli vårdad vid kris?
Har du bra kontakt med vården?
Mer
8 år 6 månader sedan #780006 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Be om tvångsvård/LPT
Jag låg på PIVA och tittade ut genom fönstret. Där var en kvinna som gick fram och tillbaka. Hamnade på samma avdelning som henne när jag förflyttades. Hon var som ett vandrande skelett och promenerade för att bli av med inbillad övervikt. Hon grät när maten dukades fram. Anorexia är inte att leka med, det har jag lärt mig.
Mer
8 år 6 månader sedan #780131 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Be om tvångsvård/LPT
För att få LPT, så måste man ha en allvarlig psykisk störning dvs psykossjukdom samt man skall vara en fara för sig själv och andra och motsätta sig frivillig vård. Du kan nog bara få LPT vid lågt livshotande BMI, men du kan ju diskutera om frivillig vård. Den möjligheten är öppen för dig.
Mer
8 år 6 månader sedan #780208 av Drummer
Svar från Drummer i ämnet Be om tvångsvård/LPT
Minns för många år sedan när jag spelade trummor med kören i missionskyrkan! Vi övade en Torsdag kväll och det var en kvinna i kören som började bete sig annorlunda. Hon blev speedad och gick till musikledaren i kyrkan vilka sånger som skulle spelas på söndagen och var aggressiv. Ledaren gick emot henne och hon blev förbannad. Det fanns en läkare med i kören som gav order till min far att hämta ngt papper på psyk så han kunde lägga in henne. Sedan om hon var en fara för sig själv eller andra kan jag inte svara på! Jag visste inte mycket om psykologi då. Måste varit 1998 tror jag!
Mer
8 år 5 månader sedan #788064 av Ulf Brettstam

moisen skrev: För 1,5 år sedan hade jag svår anorexia nervosa och var bara någon vecka från att dö. Nu är jag normalviktig men har börjat få mitt ätstörda mönster tillbaka. Jag vet att ätstörningen tar överhand och att jag slutar lyssna på vad behandlare och läkare säger till mig. Jag är skiträdd för att hamna där jag var, jag vill inte dö i svält och jag vill inte att jag ska bli så sjuk som jag var då.
Jag hoppas såklart att det går att stoppa den här gången, har haft det så många gånger förut och det är lätt att hamna där igen fast man inte vill.
Jag ska prata med min behandlare imorgon och fråga om det är så att man kan göra upp en plan. Ett kontrakt eller liknande som gör att de kan lägga in mig under tvångsvård om det börjar gå neråt igen. Jag vet att det ska krävas otroligt mycket för att lägga in någon med tvångsvård som lider av ätstörning, man ska vara döende och kraftigt underviktig, ungefär så som jag var förut. Men de har ju sett hur det kan gå för mig, då kan de väl sätta LPT i förebyggande syfte. Eller? Någon som vet?


Tvångsvård kan ej användas i förebyggande syfte. Tre kriterier ska alltid vara uppfyllda för att tvångsvård ska kunna användas: Man ska ha en allvarlig psykisk störning, ha ett oundgängligt behov av heldygnsvård på psykiatrisk avdelning, vägra vård eller på grund av sitt tillstånd inte kunna göra ett grundat ställningstagande till erbjudandet av vård. Bra att göra ett kontrakt om vården frivilligt men det är inte juridiskt bindande - tvingande, om DU bryter mot kontraktet kan din läkare inte göra något så länge du är frivillig. Läkaren får inte utan vidare bryta mot kontraktet då han/hon skrivit under. Har läkaren undertecknat har han/hon också bedömt att innehållet är förenligt med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Mer
8 år 5 månader sedan #788206 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Be om tvångsvård/LPT
Stort tack för svaret, Ulf!