Inlagd/utskriven

Mer
19 år 8 månader sedan #2855 av Moonlight
Då har man vart inlagd igen då ....en natt! Jag söker hjälp och när jag väl får den, så sticker jag, jag skriver ut mig själv innan behandling påbörjats. Känns jobbigt för att man varit inlagd och vill inte vara med om det igen, har ju en del problem, psykotiska symtom och panikångest men det kanske inte är nödvändigt att lägga in sig för det.

Men när ångesten blir så stark då söker jag hjälp och dagen efter när ångesten lugnat sig då åker jag hem från avdelningen. Läkarna är nog trötta på det, för de vet att jag bara kommer stanna över natten. Anledningen till att jag inte stannar är att jag inte vill att min familj och pojkvän ska få lida, att dom ska känna att (varför går hon och lägger in sig. Vi som trodde hon började bli bättre, liksom) för visst har jag blivit bättre men jag har en del symtom kvar som är ganska plågande och därför söker jag hjälp och sen vill man ju inte ha en fet sjukvårdsräkning.

Jag vill bara komma bort från allt, flytta utomlands.

Vilsen Moonlight
Mer
19 år 8 månader sedan #2866 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Inlagd/utskriven
Hej!

Jag är inte säker på att läkarna är trötta på att du stannar kort tid på avdelningen. Vårdtiderna är ju oftast väldigt korta numera en vecka eller så i genomsnitt. De har dessutom ofta brist på vårdplatser så det kanske blir glada när någon vill hem igen.

Du kan ju också förklara för dem där hemma att du får kortvariga besvär av allvarlig ångest som gör att du måste uppsöka sjukhus då och då. Efter några gånger tror jag också att de blir vana vid det.

Det är ganska vanligt med panikångest och jag förstår att det måste vara jobbigt att drabbas av det. Jag tror att 25 % av de med schizofreni också lider av panikångest. Det finns läkemedelsbehandling = antidepressiva som kan förebygga panikångest och göra att attackerna blir färre. Har du prövat sådan behandling?

Admin
Mer
19 år 8 månader sedan #2871 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Inlagd/utskriven
Tack för svaret!
Ja, jag får ju panikångest då och då och därför söker jag sjukhus.
Jag har permission nu och ska tillbaks imorgon och prata med läkarna, dom ska bestämma vad jag ska få för hjälp.
Jag har ju zoloft 100 mg per dag men jag borde ta högsta dosen för jag känner mig mittemellan deppig och glad. Jag hade fluoxetin, högsta dosen och jag mådde mycket bättre än med zoloften. Okej tvångstankarna är borta men anledningen att jag bytt var för att jag svettades av fluoxetin så mväldans mycket.
Mer
19 år 8 månader sedan #2883 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Inlagd/utskriven
Hej!

Jag tittade i Läkemedelsboken och vid panikångest har:
Seroxat, Cipramil, Zoloft, Anafranil bevisad effekt.
Även psykologisk behandling - kognitiv beteendeterapi har effekt.

Admin