Hur upplever ni eran psykvård?

Mer
6 år 10 månader sedan #946836 av Supernovan
Om den här tråden redan finns så får ni ta bort den här. Jag har svårigheter med att leta o se om det finns nån tråd som liknar den här, svårigheter med att koppla ihop saker o så så jag hoppas ni förstår!
Men iallafall:
Hur upplever ni eran vård ni får av psykiatrin eller annat?

Min upplevelse är att dom bara ger en tunga mediciner och skiter i allt annat. Alla personer/psykologer jag haft o prata med inom vården, alla utom en som dom bytte bort för mig efter 2 besök, skiter i att fråga mig saker o ger mig bara medicin o inget annat. Jag har sagt till alla jag haft, att jag har svårt att berätta om mig själv, ni måste fråga. Jag har svårt att berätta att jag mår dåligt och varför, om ingen frågar.
T.ex. så fick jag ett papper av min psykolog där jag skulle analysera svåra situationer för mig. På mötet jag hade efteråt så tog hon inte ens upp ämnet, om att jag skulle fylla i det där pappret. Och med mitt dåliga självförtroende så vågar jag inte ta upp det själv o lixom säga "skulle vi inte prata om det här". Och som sagt, jag har berättat för henne att jag har svårt med det.
Så ringde hon en gång också o skulle avboka mötet jag hade här nyligt. Hon sa "du mår ju bra o äter din medicin så då ses vi efter sommaren". Hon vet om att jag har sysselsättning nu o att vi måste följa upp hur det går med det. Då sa jag faktiskt åt henne att nej jag mår inte bra och jag har börjat gå i sömnen så medicinen gör inte allt den ska, behöver komma o prata. Då fick jag som tur var ett nytt möte strax efteråt. Jag känner mig stolt över mig själv att jag vågade säga det. Men men, då skrev hon ut elvanse till mig, vilket är en adhd medicin och ångestdämpande, jag har ADD nämligen. Läste att den är beroendeframkallande tillomed. Sen sa hon att ja nu kan vi ses efter sommaren.
Som sagt också så har alla utom en varit så som hon är.

För övrigt så bor jag i Kiruna, en liten stad i Norrbotten, vart sjukvården suger, inte bara vuxenpsykiatrin utan all vård. Men hade velat höra om era erfarenheter, kan tänka mig att jag inte är ensam!
För att lägga till så går jag på psykosavdelningen på vuxenpsykiatrin, tror jag iallafall. Har dom sagt tidigare iallafall.

Välkommen att skriva om eran upplevelse!
Mer
6 år 10 månader sedan #946839 av MsTibbs
Jag upplever folk gör sitt bästa, men det verkar vara stor genomströmning på folk på psyk här i Karlstad. Få ordinarie personal, många hyrläkare.
Mer
6 år 10 månader sedan #946846 av Geta
När jag var yngre fick jag mycket hjälp av psykiatrin med psykoterapi.
Mer
6 år 10 månader sedan #946847 av Supernovan
Jag är då väldigt missnöjd med min vård av psykiatrin. Tur att ni inte har upplevt samma!
Mer
6 år 10 månader sedan #946848 av Geta
Vid ADD är väl inte samtal det vanligaste? Då är det väl mer medicin som gäller.
Mer
6 år 10 månader sedan #946849 av Supernovan
Jag har Schizoaffektivt syndrom och ADD. Svårigheter med mycket, speciellt med den förstnämnda diagnosen. Även med ADD.