PSYK UTOMLANDS

Mer
17 år 10 månader sedan #42627 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet PSYK UTOMLANDS
Fick du några extra kostnader för att du blev sjuk utomlands eller hade du reseförsäkring alltid när du åkte utomlands?
Mer
17 år 10 månader sedan #42650 av erco
Svar från erco i ämnet HEJ

Admin1 skrev: Fick du några extra kostnader för att du blev sjuk utomlands eller hade du reseförsäkring alltid när du åkte utomlands?



Jo Jag har altid betalat med visa och haf henförsäkring .
Så det har inte varit några problem.
Mer
17 år 10 månader sedan #42653 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet PSYK UTOMLANDS
Mycket intressant skrivet om vården i andra länder. Jag visste inte att skillnaderna var så stora inom Europa...
Mer
17 år 10 månader sedan #42671 av Suspekt
Svar från Suspekt i ämnet PSYK UTOMLANDS
Jag får vård här i Italien sen ungefär ett år tillbaka. Vården och medicinerna är helt gratis, och jag går på samtal en gång i veckan för att hålla koll på hur saken utvecklar sig. Kan inte klaga på någonting.

Men sen har jag ju inte legat inlagd heller.
Mer
17 år 10 månader sedan #42732 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet PSYK UTOMLANDS
Du bor alltså i Italien, Suspekt... hur är det att bo där? Talar du Italienska? Hur länge har du bott där? Vad är bäst med landet? Saknar du Sverige?
Mer
17 år 10 månader sedan #42737 av Suspekt
Svar från Suspekt i ämnet PSYK UTOMLANDS
Hehe, jag har bott här i ungefär två år. Det är helt okej här, vädret är underbart fastän det just nu är rena rama värmeböljan och det kommer bara bli värre. Går knappt att gå ut. Har tydligen inte varit såhär varmt på flera år. Men hellre detta än kyla såklart. Maten är bra, även om jag saknar vissa saker i mataffärerna. Alkoholen är billigare, både i affären och ute på barer och klubbar. Finns många uteserveringar vilket gillas väldigt mycket om man är rökare som jag. Folk är överlag hjälpsamma och snälla. Men rörmokare och andra installatörer till huset håller aldrig tiderna och kan komma 3 veckor senare efter avtalad tid. Antar att det tillhör mentaliteten här nere, man tar det lugnt. Gånghastigheten är långsammare än folket i Sthlm. På stan i Sthlm springer man nästan, här lunkar alla sakta framåt. Man känner sig lite dum när man går på stan och märker att man går bra mycket snabbare än alla andra, men det sitter väl i.

Jag förstår väldigt mycket italienska men kan inte prata så bra själv. Jag hade kunnat lära mig mer men jag valde att förbättra min spanska istället eftersom det står mig närmare till hjärtat då jag har släkt i latinamerika och vill kunna kommunicera med dom.

Jag saknar Sverige något så enormt. Ska äntligen flytta tillbaka den 5e augusti. Jag har mått så himla dålig av att vara utan vänner.