Capsulotomy .?

Mer
6 år 3 veckor sedan - 6 år 3 veckor sedan #1048534 av Geta
Svar från Geta i ämnet Capsulotomy .?
Fråga doktorn hade en gäst idag som lider av tvångssyndrom. Hon berättade så bra hur det kan vara. Kände igen mig i vissa saker. Hon hade behandlats med KBT och mediciner. Ingen lobotomi där.
Last edit: 6 år 3 veckor sedan by Geta.
Mer
6 år 3 veckor sedan #1048603 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Capsulotomy .?
Det är få som får kapsulotomi och de är väl svåra fall där mediciner inte hjälper.
www.lakartidningen.se/Functions/OldArtic...aspx?articleId=10440
Mer
6 år 3 veckor sedan #1048779 av Richard
Svar från Richard i ämnet Capsulotomy?
Tvångslobotomi är numera inte tillåtet i Sverige.

Men det var ett tag jag kände att, kapsulotomi, som det heter med medicinska termer, kanske kan vara nått för mig!? Ja, jag tänkte faktiskt det! Det finns ingenting som biter på mig, ingen medicin hjälper, o knappt ECT-behandlingarna... Jag ville inte leva, hellre testa att lobotomeras än att dras ett helt liv med denna skit!

Men nu är humöret bättre o ångesten under kontroll! Mest tack vare medicin o miljöombyte. Usch, hemskt att man tänkt den tanken... :?
Mer
6 år 3 veckor sedan #1048799 av memphis
Svar från memphis i ämnet Capsulotomy .?
om man inte står ut är de väl bättre med självmord än att bli hjärnskadad för att slippa vara med längre. finns inget värde direkt att få ett annat liv som en annan person. det låter helt vidrigt. som att ligga i koma med respirator helt borta i tiotals år. då är det väl bättre att "kila vidare".
Mer
6 år 3 veckor sedan #1049077 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Capsulotomy .?
En studie på 25 svenskar som fick kapsulotomi kom fram till att:
Tio patienter hade biverkningar i form av apati, dysexekutivitet eller sexuell avhämning. Sex av dessa tio hade genomgått multipla kirurgiska ingrepp eller fått höga stråldoser vid ingreppet med strålkniv. En genomsnittlig viktuppgång på 6 kilo sågs ett år efter operation. Biverkningarna som rapporteras här är både mer frekventa och allvarligare än i majoriteten av tidigare studier.

www.lakartidningen.se/Functions/OldArtic...aspx?articleId=10440
Mer
6 år 3 veckor sedan - 5 år 3 månader sedan #1050104 av charlie2
Svar från charlie2 i ämnet Capsulotomy .?
de läkarna som gör dessa operationer är förbrytare och begår brått mot mänskligheten.:cry:

de utför fortfarande dessa operationer på ks i sthlm.?
att inte socialstyrelsen förbjuder dem att göra något sådant vidrig sak.
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.