ingen vill ha tillbaka de gamla mentalsjukhusen

Mer
5 år 1 månad sedan #1133451 av Utomjordingen
Om jag hade blivit 75 % - 80 % friskare då på den tiden då skulle det innebära att jag inte skulle ha testbildljud inne i mitt huvud. Jag ser som testbildljud är också en stor bov i dramat att jag blev psykisk sjuk. Ljuden gjorde att jag gick in i mig själv och fick andra psykiska symptom på köpet. Vad jag vet så går det inte att ta bort skriket inne i mitt huvud än idag.
Mer
5 år 1 månad sedan #1133468 av Nissegossen
Det finns möjligheter i dag att slippa höra oljud i skalle genom motljud på samma frekvens
www.nyteknik.se/industri/storande-oljud-...-mot-tystnad-6472801

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 1 månad sedan #1133472 av Nissegossen
Det skulle då fungera ungefär som en hörapparat men med motljud för ditt öra så du slapp oljuden

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 1 månad sedan #1133478 av Cosmos

Admin1 skrev: Som mest fanns det 33000 sängplatser, som med dagens befolkning skulle varit 44000. Nu har psykiatrin 4000 vårdplatser. Det hade blivit fruktansvärt dyrt att behålla mentalsjukhusen.


Det låter som en väldigt hög siffra för antalet psykiatriska vårdplatser i dagens Sverige. Var har du hittat detta?

Inom den somatiska vården har vårdplatserna minskat från 100.000 1980 till dagens 22.000, vilket är det lägsta i hela västvärlden. När man får fram siffrorna jämför man länderna per 1.000 invånare. Har hittat dessa siffror lite överallt bl a här:

www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/6.../LKT0706s396_397.pdf
Mer
5 år 1 månad sedan #1133509 av Admin1
Här finns ett diagram över psykiatrins vårdplatser, som nu ligger kring 4000. men 50% är tvångsvård och rättspsyk:
alfresco.vgregion.se/alfresco/service/vg...f?a=false&guest=true