ingen vill ha tillbaka de gamla mentalsjukhusen

Mer
5 år 2 månader sedan #1131174 av Geta
Många psykiskt sjuka strök med på kuppen, när mentalsjukhusen stängdes.
Mer
5 år 2 månader sedan #1131175 av charlie2
det finns gruppboende för oss i dag i stället.
Mer
5 år 2 månader sedan #1131178 av Nissegossen

Geta skrev: Många psykiskt sjuka strök med på kuppen, när mentalsjukhusen stängdes.


Mycket färre tyvärr får jag säga, många finns inte idag, de försvann vad jag tror såg de till att de dog.

Såg ju hur det barkade iväg när jag låg inne sist 1986-1987, folk dör på sjukhus och jag bestämde mig för att aldrig lägga in mig igen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 2 månader sedan - 5 år 2 månader sedan #1131182 av charlie2
www.bing.com/videos/search?q=filmen+som+...1B7FA1331C&FORM=VIRE

kolla denna då.?

den beskriver hur det var där.

återigen gruppboenden.
Last edit: 5 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 2 månader sedan - 5 år 2 månader sedan #1131186 av Nissegossen
Min farmorsmor dog i Lund 1908 och ligger begravd där.

Min kompis sade om ST:Anna han sade de kallade det Stanna

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 2 månader sedan #1131201 av Cosmos
Mentalsjukhusen var inte entydigt dåliga. Här i stan hade vi ett enormt sjukhus som hade massor av aktiviteter oh resurser. Bl a fanns en stor trädgård med växthus där patienterna fick arbeta på bästa 9-17 vis. Det fanns socioterapi där man kunde snickra och annat, bildterapi, kroppskännedom, sjukgymnastik, styrketräning mm. Men det var ändå i huvudsak ett break i vardagen där man i grunden mådde så dåligt att det var svårt att aktivera sig. De gamla kronikerna hade på något vis det bäst där.

Har gruppboenden övertagit rollen som mentalsjukhus? Ja, kanske. Har ingen som helst erfarenhet.