En fråga ang resor

Mer
4 år 7 månader sedan #1184065 av Rrusheflower
Svar från Rrusheflower i ämnet En fråga ang resor
Jag tror man kan resa upp till 3 månader om året. Men berätta till psykiatrin. Det kan vara bra att gå lite på semester. Tänk på att ta med dej din medicin. Alla länder i Europa är inte med i EU.
Mer
4 år 7 månader sedan #1184086 av Melody
Svar från Melody i ämnet En fråga ang resor
Tack för era svar!
Mer
4 år 7 månader sedan #1184112 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet En fråga ang resor
Det enda du behöver oroa dig över är pillerna. Man kan fastna i tullen.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
4 år 7 månader sedan #1184121 av Richard
Svar från Richard i ämnet En fråga ang resor
Jag åkte till Thailand i 2 veckor när jag hade aktivitetsersättning, eller om det fortfarande var vanlig sjukskrivning. 2005 tror jag det var, minns inget för ECT:n har fördärvat hela 00-talet... :( Jo just det, fick ECT strax efter hemkomsten. Mådde väl bra i Thailand, o kom hem till verkligheten igen gjorde mig så deprimerad så ECT föreslogs.

Se till att ha en sjukförsäkring! Annars kan det bli väldigt dyrt! Brukar erbjudas i samband med köp av resan.
Om du har narkotikaklassade mediciner o ska resa inom EU, så måste du ha ett Schengen-intyg, som man får på apoteket. Garanterat ingen kollar dig, men om tullen skulle kolla dig så ska man ha det. Ska du utanför EU/Schengen så kolla på landets ambassad's sida, där brukar stå info om mediciner.

Man vill inte åka fast för narkotikabrott i Thailand, jag sa i tullen;
-I have som tranquilizers and a license. Men de brydde sig inte om det, tittade inte på intyget.

Men jag tror det är väldigt olika, benzo är ganska milt i Thailand, men i grannlandet Malaysia är de stenhårda med benzo. USA o Australien tror jag har hårda regler också!
Mer
4 år 7 månader sedan #1184124 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet En fråga ang resor
Jag reste på 3 månader till Kanada 2012, jag var på clozapine då o behövde göra blodprover 2 ggr där. Tullen sa "du får stanna 2 veckor annars får du åka tillbaka direkt, för du har inte råd o ta blodproverna". Vilket var löjligt för blodproverna kostade typ 100 dollar o ja hade 20000 kr med mig o fick pengar varje månad när jag var iväg.

Hade lätt råd med blodproverna, skickade in en ansökan i sista stund sen att få stanna 3 månader ändå o fick stanna där medan jag väntade på svar, fick svar tillslut att ja fick stanna 3 månader. Tullaren brukade ringa hem till mina kompisar o prata med mig o undrade varför ja fortfarande va kvar, o ja förklarade att jag ansökt om förlängning o fick stanna tills ja fick svar. Kort sagt, tullen e dumma i huvudet, men FK får du vara iväg 3 månader för utan problem.
Mer
4 år 7 månader sedan #1184140 av krokus
Svar från krokus i ämnet En fråga ang resor
Ja, jag har rest till Tyskland några dagar (cirka fem) under sjukskrivning med sjukpenning. Fk blev sura för att jag inte meddelade om resan i god tid. Jag bilade dit och körde på Autobahn. Tullen brydde sig inte om mina mediciner.