Det nya psykiatri-huset på Östra Sjukhuset i Göteborg

Mer
17 år 6 månader sedan #51679 av Abzu
För några veckor sedan var jag på öppethus visning i det nya psykiatri-huset på Östra Sjukhuset i Göteborg. Jag måste erkänna att jag blev positivt förvånad.
Byggnaden inte så snygg ut egentligen, men invändigt var det faktiskt enormt bra planerat. Huset har nio avdelningar med fjorton vårdplatser på varje avdelning och rummen är nästan enbart enkelrum.
. Där kommer att finnas missbruksvård, psykos-avdelnig och allmänpsykiatriska avdelningar.

Invändigt är det mycket naturliga material, så som trä och metall och färgerna är jordnära i bruna, beiga och gröna nyanser.
Rummen är ljusa och rymliga, med stora fönster.

Man har ovanligt nog satsat en hel del på konsten i detta hus och på husets terraserade uteplatser. En del av konstverken är gjorda av människor som själva har/ har haft psykiska problem i sammarbete med Projekt Form med initiativ från Aktivitetshuset Gyllenkroken.

Personligen så kan jag säga, att om jag måste bli inlagd nånstan i GBG så vill jag bli inlagd på Östra sjukhuset i det nya psykiatri-huset i så fall.
Miljön där kommer nog vara till gang både för patienter och personal tror jag.
Mer
17 år 6 månader sedan #51685 av Isa-Alise
Kul att det blev ett trivsamt psykiatrihus... miljön är nog rätt viktig för hur man mår när man är inlagd...
Mer
17 år 6 månader sedan #51687 av Abzu
Ja jag tror att miljön är nästan lika viktig som personalen för en del människor när de är inlagda.

Sen har man planerat huset väldigt bra också, tex finns det två "akutmottagningar". En liten mottagning dit personer som blivit omhändertagna av tex polis kommer till och sen en annan "vanlig" akutmottagning dit personer kommer självmant.
Det var en av de sakerna som jag tror är väldigt bra för att skapa en lugnare stämning, både för patienter och personal.
Mer
17 år 6 månader sedan #51695 av jennynen
Jag var också i det nya huset nu i veckan. Håller med om att det kändes bra. Hade inte den där typiska sterila sjukhuskänslan riktigt. Tror det kan bli bra där. Kommer jobba lite där nu det kommande året så jag håller med dig abzu att det nog är bra för både patienter och personal med en bra miljö!
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 månader sedan #55722 av

Det nya psykiatri-huset på Östra Sjukhuset i Göteborg

vad kommer de har för inrikting, eller är det regionalt upptagningsområde för östra göteborg och då allmäna psykiska besvär?