Dörrvakt som psykiatriker

  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 5 månader sedan #188 av Per-Erik
Dörrvakt som psykiatriker skapades av Per-Erik
Nu läser man att en person som i tio års tid jobbat som dörrvakt ska bli psykiatriker. Min erfarenhet av dörrvakter är att dom är typer som gillar att leka översittare. Och nu utbildar sig idioten till psykiatriker.

Mycket behöver man stå ut med som patient.

Om dörrvakter blir psykiatriker så håller det på att gå fullständigt åt helvete med psykiatriker kåren, om dom nu inte redan är där.

Jag älskar psykiatriker över allt annat. Märks det?
Mer
20 år 5 månader sedan #189 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Dörrvakt som psykiatriker
Hej!

Jo, det märks att psykiatrikerna inte är dina favoriter. Förr så gick studenterna direkt från gymnasiet till läkarutbildningen. Redan på 70-talet så breddades rekryteringen till att gälla även personer med yrkeslivserfarenhet.

Det finns nog alla yrkeskategorier i läkarkåren idag t.ex. lastbilschaufför, sjuksköterska, frisör, präst, dataexpert etc. Tanken med yrkeslivserfarenhet var nog att skapa mer kontakt mellan vården och övriga samhället. Jag vet inte om det i praktiken har ändrat så mycket på vården egentligen. Kanske hade det varit bättre att premiera dem med egen erfarenhet av sjukdom istället för det är ju det vården går ut på. Företagshälsovården slukar ju ett väldigt litet antal läkare.

En nackdel med att ta in folk med yrkeslivserfarenhet är att antalet aktiva år som läkare minskar och snart kommer det bli stora pensionsavgångar delvis p.g.a. detta. Detta problem gissar jag att man som mycket annat inte har reflekterat över.

Jag har inga erfarenheter av dörrvakter. Jag har aldrig träffat någon. Frågan är om han tänker bli inkastare eller utkastare eller kanske är det ett sätt att stoppa svängdörrarna inom psykiatrin?
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 5 månader sedan #190 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Dörrvakt som psykiatriker
Vare sig inkastare eller utkastare är väl acceptabla alternativ inom vården.

För min del tycker jag att betygskraven borde sänkas för läkarutbildningen, så att man kunde börja ställa krav på social kompetens samt välja personer som har omtanke om andra. Som det nu är är läkaryrket ett högstatus yrke p.g.a. den höga lönen. Sjuksköterskor som har omtanke om andra människor är ett låglöne (lågstatus) yrke.

Vad mig anbelangar så kunde vi lika gärna pensionera hela läkarkåren imorgon.
Mer
20 år 5 månader sedan #191 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Dörrvakt som psykiatriker
Jag tror du har haft otur. Alla psykiatriker jag har haft kontakt med har varit bra.
Psykiatriker är nog vettigare än läkare i allmänhet. De tillhör en ifrågasatt specialitet, som är ofta kritiserad, och det har nog ändrad på deras attityder. Jag tycker mig märka att läkare utan så mycket patientkontakt, som labbläkare och röntgenläkare ofta verkar vara som "normala" människor.

Jag tror därför att patientkontakten skapar en felaktig attityd hos många läkare. Patienterna är förmodligen i allmänhet för positiva till läkaren, vilken skapar en felaktig självbild och i förlängningen en sämre vård.

Jag tror att intervjuer har förekommit eller förekommer vid läkarutbildningen på en del håll i Sverige och att inte enbart betyg styr intagningen.
  • EF
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 5 månader sedan #192 av EF
Svar från EF i ämnet Dörrvakt som psykiater
Bäste Per Erik!
Du talar sofistikerat skitsnack! Jág håller delvis med dig att man absolut ska lägga mycket större vikt i den sociala kompetensen vad gäller utbildning av läkare. Men kom inte och sig att läkarkåren, specilellt psykiatrikåren ska utbytas bara för att du blivit orättvist behandlad!!! Om du blivit det så är den fruktansvärt och du bör gå vidare med detta till socialstyrelsen!!!! Man kan inte döma en hel yrkeskategori bara för att man själv träffat "idioter" eller människor som betvivlat dig eller kränkt dig. Du har mitt fulla support om du blivit felbehandlad i psykvården. Men tänk på vad du säger. Jag är själv psykiskt sjuk och varit med om det ena och det andra och jag försvarar inte alltid psykitri etablissemanget! Men det finns alltid undantag till varje fördom; min nuvarande psykiater; min syster som är psykiater osv.
Ta hand om er (även Per Erik) men döm inte i förhand!!!
Hälsningar EF :D