Skillnader mellan i- och u-länder i schizofrenivård

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 5 månader sedan #199 av
Detta är en fråga till admin.

Kan du beskriva skillnader i vård mellan i- och u-länder?
Prognosen för återinsjuknande etc?
Mer
20 år 5 månader sedan #203 av Admin1
En svår fråga faktiskt. Uländer är en väldigt hetrogen grupp. Vi har Afrika, som sannolikt har sämst vård, där kan råda skriande brist på kompetent personal, men också är det så att kompetent personal emigrerar till England och USA för att förbättra sin egen ekonomiska situation.

Asien, där kan personalen finnas, men kompetensen och fattigdomen kan göra att vården är eftersatt på landsbygden. I städerna är situationen mycket bättre förutsatt att den sjuke kan betala för sig (gäller också kommunistiska länder).

En sak som vi tar för givet, men som ingalunda är självklart är att alla får behandling med antipsykotika. Antipsykotikabehandling kan vara för dyr även om den är billig för oss. Jag vet att antipsykotika kan ges enbart i 2 månader av kostnadskäl. Ett annat problem är att läkemedelsförfalskningar är ganska vanliga.

I Sydamerika gissar jag har den bästa vården. Även om länderna kan vara fattiga, så kan vården som ges vara av bra standard. Jag tror Colombia hade bättre vård än Sverige i en undersökning, som WHO gjorde.

Så uländerna har ingen enhetlig vård, som vi är van vid utan det kan variera från säkert bättre än vår i ett litet antal till ingenting alls.

WHO har gjort studier och jämfört vård mellan uländer och iländer och fått intressanta resultat. T.ex efter 2 år var 63 % återhämtade i uländer, medan
37 % i iländer. Schizofrenin har ett lindrigare förlopp i uländer alltså. Se:
www.who.int/whr2001/2001/main/en ... /002e3.htm
Siffrorna 37 % verkar höga för i det s.k. Fallskärmsprojektet i Stockholm så var återhämtade efter 5 år bara 10 %. Skillnaden mellan Sverige och uland kan vara större än vad som framgår av WHO:s siffror. Se:
www.viska.se/index.php/component ... chizofreni

WHO har 1992 gjort en studie i 10 olika länder med uppföljning efter 2 år. De som helt förbättrats efter en episod varierade mellan 3 % i USA och 54 % i Indien, medan de med ständiga psykotiska besvär var 33 % i Japan och 2 % i Nigeria. Att detta nog stämmer stöds av långa uppföljningar i Colombia och Indien. Det visar på att miljön är en viktig faktor för schizofrenins förlopp. De faktorer, som gör sjukdomen lindrigare i uländer är dåligt definerade, men högre tolerans, tillgång till lämpliga arbeten, stöd från familjen och utbredda familjenätverk har föreslagits. Se:
www.viska.se/index.php/nyheter/9 ... i-ulaender
En intressant sida finns om kulturella aspekter på schizofreni:
www.pbs.org/wnet/brain/episode3/cultures/

Det som intresserar mig just nu är våld och schizofreni. Jag skulle vilja kunna separera missbruk och bruk av alkohol- och narkotika från enbart schizofreni.
Detta för att få det sanna inflytandet av schizofreni på våld. Jag kom på att i SaudiArabien förekommer inte missbruk och bruk av alkohol och narkotika av religiösa skäl. Jag har sökt på Medline efter saudiarabiska studier, men ännu inte hittat något.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 5 månader sedan #204 av
Tack för ditt uttömmande svar. Blir inte du också förvånad över det dunkel som tycks ligga över schizofreni. Alla säger att detta är djupt fascinerande, fast förklaringar och orsaker till schizofreni tycks vara lika många som antalet forskare.

Den ende psykiatriker som jag tycker kastat något ljus över sjukdomen är R. D. Laing. Han hade en dotter som var schizofren och han konstaterade i mitten på sjuttio talet att schizofreni är en hälsosam reaktion på ett sjukt samhälle. Jag tycker skillnaderna mellan i- och u-länder belyser detta faktum, eftersom schizofrena klarar sig bättre i u-länder.
Mer
20 år 5 månader sedan #205 av Admin1
Det intressantaste i WHO-studien är att 33 % i Japan hade ständigt psykotiska symptom medan bara 2 % i Nigeria. En skillnad på 15 x. Japan har en väldigt intolerant attityd mot personer med schizofreni och jag undrar om inte mentalsjukhusen finns kvar där än. I alla fall, så tyckte de förra året att de skulle göra något och bytte namn på sjukdomen för att minska stigmat.

Svenskar kallas ju för Nordens japaner och fördomarna är stora även om de officiellt förnekas. Personligen tror jag att antistigmakampanjer är enormt viktiga för just Sverige. Det gäller också att vara förberedd i fall en botande behandling skulle komma. Jag menar om folk diskrimineras för att de tidigare haft en sjukdom, så är ju det på sätt och vis onödigt att satsa på en sådan behandling. Trots att de blir friska, så är de ju fortfarande sjuka i allmänhetens ögon och nedvärderade.