Psykvårdens dolda spindlar

Mer
19 år 6 månader sedan #4975 av Hanna_Norr
I Malmö där jag bor är personalen på framförallt psyk-akuten känd för att vara otrevlig. Ofta känns det som att de helt saknar förståelse för att de jobbar med människor i kris. De pratar överhuvudtaget inte med pateinterna, är hårda och bryska. Första gången jag kom dit var det lite av en chock. Alla jag känner som varit där har upplevet det likadant. Personligen tror jag att det kan ha att göra med att det är så stor personalomstättning. Det är nya skötare, sjuksköterskor och läkare från vecka till vecka. Det hinner aldrig skapas några rutiner eller arbetas fram ett bra pateintbemötande.

Jag var ett bra tag inlad på en avdelning för allehanda psykiska sjukdomar. Det var när jag precis fått kontakt med psykiatrin. Personalen där var fruktansvärd. Den bestod av ett gäng sammansvettsade tanter som jobbat ihop i flera år. De betedde sig helt hänsynslöst mot allt och alla. De bröt sekretessen ett fler tal gånger. De lät folk ligga gråtande på golvet om de inte ville äta. De var makalösa på att intrigera. Jag skrev ut mig så fort Lpt hävdes. Det var omöjligt att stanna kvar.

Jag var väldigt upprörd när jag mådde lite bättre. Jag skrev en väldigt svart bok om psykiatrin baserad på mina erfarenheter. Då tyckte jag att den gav en rättvis bild av sjukvården i Malmö men sen dess har det fluttit nytt vatten under broarna. Jag har varit inlagd ett flertal gånger på andra avdelningar där bemötandet varit helt annorlunda. Jag har fått en väldigt fin kontakt i öppenvården som jag tyvärr har problem att sköta nu när jag mår lite för dåligt, men som jag är väldigt tacksam över att jag har. Det hade inte varit rätt att beskriva vården i Malmö som bara dålig. Man ska aldrig generallisera.
Mer
19 år 6 månader sedan #4982 av Scout112
Till Hanna_Norr
40 talisterna regerar fortfarande vården i väldigt stor utsräckning. Dem nya studenterna som kommer till nu blir bara fler och fler. Till slut måste man lyssna på dem nya med, fast dem gammla tycker det är skit.
Jag vet för att jag själv är inom vården och det är jätte tufft att få dem gammala att lyssna på en.
Stå på och säg exakt vad du tycker opch tänker om den vårdaren/skötaren. Annars så kontakta patientombudet, eller vad det heter.
Dem gammla får gärna vara kvar, men gärna byta attityd mot alla och ta till sig det nya som kommmer; som att behandla med respekt och inte bara köra sitt eget race...
Mer
19 år 6 månader sedan #4983 av Isa-Alise
-
Mer
19 år 6 månader sedan #4987 av Geta
Svar från Geta i ämnet Psykvårdens dolda spindlar
Det är tråkigt med dåligt bemötande i
psykiatrivården.
Det att det har med personalens status
att göra tror jag inte på. Eller rättare
sagt jag vet. Jag har blivit bra bemött av
personer i alla personalkategorier
Detsamma gäller när jag blivit riktigt illa
bemött.
Mer
19 år 6 månader sedan #5035 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Psykvårdens dolda spindlar
jo, psykvården är underlig.
Jag har stött på många bra skötare, men exakt bara en bra läkare. Lyckligtvis var det överläkaren, så man kände att man hade högsta hönset på "sin sida".
En vårdare utnyttjade mig sexuellt och begick grova övergrepp mot mig. Det slutade med att han försökte våldta mig.

Ibland undrar man vem som är sjukast, patienten eller vårdarna...