Integritetskränkande

  • Solblomma
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #5535 av Solblomma
Integritetskränkande skapades av Solblomma
Måste ni ha med någon kontaktperson på era läkarsamtal? Jag har tydligen inget val... Och de hade ingen bra förklaring till regeln heller. den skulle vara till för mig. men om jag inte har så pass stort förtoende för mina kontaktpersoner att de ska få vara med och lyssna vid såna känsliga samtal så tycker iallafall jag att det är integritetskränkande! Vården ska väl vara till för mig och inte jag för vården!
Mer
19 år 5 månader sedan #5536 av Lenore
Svar från Lenore i ämnet Integritetskränkande
Jag har alltid min kontaktman med på läkarsamtal. Det kan vara bra, eftersom han/hon ofta känner till ens sjukdomshistoria, och kan förklara och föklara och förtydliga för läkaren när man inte själv kan göra sig riktigt förstådd. Det vill ju förstås till att känner förtroende för sin kontaktman.

Det kan ochså vara bra att kontaktmannen är där och vet vad läkaren sagt om nedtrappning / ny läkartid/ någon undersökning som ska göras eller dylikt. Är det något som är olklart, eller något man glömt, kan man fråga sin kontaktman sedan.

Det är ju ofta en lite speciell, och väldigt utlämnande relation man har till sin kontaktperson. Det vill ju till att man känner tillit till honom/henne...
Mer
19 år 5 månader sedan #5539 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Integritetskränkande
Jag brukar ha min kontakperson eller "min" sjuksköterska med på läkarsamtal om dom jobbar då, annars klarar jag mig själv.
Skulle jag inte vilja ha dom med så tror jag att dom skulle respektera det faktiskt. Konstigt att dom inte gör det med dig tycker jag.
Mer
19 år 5 månader sedan #5554 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Integritetskränkande
Jag brukar inte ha med nån på mina läkarsamtal, det ska dom f*n acceptera, jag vill tala med läkaren själv och ingen annan ska sitta där och lyssna på känsliga saker som berör mig och mitt liv. Har många gånger fått läkartid, och plötsligt kommer in en skötare, man eller kvinna som jag vet f*n vem denne är och sitter där med benet på knät och glor och lyssnar....
  • Solblomma
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #5586 av Solblomma
Svar från Solblomma i ämnet Integritetskränkande
jag tycker att det här börjar likna ett krig om "vem som bestämmer"... För min kontaktperson sa att de bara kunde sitta med och lyssna om jag ville. vad är då vitsen med atth ha personen där om jag får fråga? För syns skull? Eller för att så ska vara?
Mer
19 år 5 månader sedan #5631 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Integritetskränkande
Jag kan tänka mig att det kan vara bra med en kontaktperson om man har dåligt minne och svårigheter att i efterhand komma ihåg vad som sagts. Tyvärr lämnar läkarna idag ingen skriftlig sammanställning till patienterna om vården annat än det som står på apoteksetiketten. Jag tror läkarna bör utveckla sin pedagogiska roll i schizofrenivården och utöka informationen inklusive den skriftliga.