Gränspsykotisk ?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 månader sedan #389 av
Gränspsykotisk ? skapades av
Hej alla!!

Jag har blivit diagnostiserad som gränspsykotisk
och vad jag fattat innebär det att jag delvis är schizofren?
jag har läst på ganska mycket men det finns otroligt lite som handlar om gränspsykoser.
Jag får neuroleptika (Fluanxol) för att dämpa bland annat tvångstankar samt för o minska oro osv....och sömntabletter för att kunna sova normalt...med andra ord så är jag ganska nedrogad...är alltid trött orkar alldrig göra nåt och känner mig nästan värre än innan.....fast fluanxolen är grymt bra när värsta ångesten sätter in...men annars som sagt bara biverkningar.
Mer
20 år 3 månader sedan #393 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Gränspsykotisk ?
Hej!

Du man kan inte delvis ha schizofreni utan det är allt eller intet. Gränspsykotisk skulle innebära på gränsen till psykos. Möjligen kan läkaren vara osäker på diagnosen och därför väljer att säga så. Det finns också en del personlighetsstörningar med ibland psykotiska inslag t.ex. schizotyp. De kan på sätt och vis ses som gränstillstånd.

Fluanxol tillhör den gamla typen av antipsykotika, som också anses ha antidepressiv effekt. Vilken dos har du? Jag tycker att du skall ringa och prata med läkaren om att du känner dig trött och neddrogad. Det är möjligt att han kan byta till något annat preparat eller justera doseringen.

Kom också ihåg att t.ex. att promenera dagligen och också att ta en tablett med det dagliga vitaminbehovet t.ex. Vitaplex-Mineral.

Admin
Mer
20 år 3 månader sedan #394 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Gränspsykotisk ?
Hej,
Jag har fått diagnosen Schizzoaffektivt Syndrom, en blandning av schizofrena inslag och manodepressivitet med både psykos, mani och depression blandat (hmm, i en enda röra antar jag, för det var mycket upp och ner hela tiden, växlade fort).
Mina psykotiska perioder har legat på en glidande skala, och de flesta gångerna räknades det troligen som gränspsykotiska tillstånd. Jag har också haft många korta psykoser eller "mikropsykoser" som jag gått in och ut ur. Hela tiden haft sjukdomsinsikt, och med den ångest över vad som höll på att hända med mig, rädd för att bli "riktigt psykotisk" och att jag skulle få hemska hallucinationer etc. Ofta räckte det med att jag tappade förmågan att avgränsa mig mot yttervärlden. Alla intryck forsade in och blev litet osorterade. Ljudkänslighet etc. Vanföreställningar.. etc.

Håller med Admin om att du bör prata med din läkare. Kanske går det att minska dosen Fluanxol. Jag vet att Haldol, som är ett annat neuroleptikum, kan ge biverkning i form av depression. I allmänhet är de flesta neuroleptika sederande, man blir lugn, men också trött och håglös.
Men prata med din läkare. Du ska absolut inte hålla på med att höja och sänka dosen på egen hand. Det gjorde jag, och jag kan säga, det var inte bra och orsakade bara mer lidande.

Lycka till
/Sof
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 månader sedan #395 av
Svar från i ämnet Gränspsykotisk ?
hej igen!

Det står 0.5mg på burken och jag tar 3 tabletter om dagen.
Mina vanföreställningar och ljudupplevelser försvinner och jag ser heller inga halucinationer längre.......men jag tycker det är värre att gå omkring o va trött som fan jämt....så jag tycker jag mår bättre utan medicin.
Efter att ha läst www.whitecrossnolasco.com/html/e ... osueco.htm
så vågar man ju knappt ta tabletter överhuvudtaget.
Jag tror det är schizofreni jag har men dom har skrivit gränspsykotisk...enligt ICD-10 har jag diagnos F29.

En anledning till att jag tror det är schizofreni är att jag rökt cannabis i många år med....men det vågade jag inte säga till doktorn.

Jag anser mig alltid haft sjuka saker för mig...jag har trott länge att jag varit en robot med obegränsade möjligheter osv....
klarade varken av skola gymnasium eller arbete.
Jag fick sjuka tankar direkt om att jag var förföljd och utspionerad av alla.

Jag är fortfarande övertygad om att livet är ett experiment som bara går ut på hur mycket man pallar innan man trillar av pinnen.
Mer
20 år 3 månader sedan #396 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Gränspsykotisk ?
Hej!

F29 är ospecificerad icke-organisk psykos. Det innebär att psykosen inte är framkallad av någon kroppslig sjukdom, som t.ex. epilepsi eller tumör.

Din dos av Fluanxol var låg 1,5 mg/dag. Det är underligt att du blir trött av en så låg dos. Det kan inte vara så att du har depression eller att sömntabletten ger dagen-efter symptom?

Hur länge har du fått Fluanxol?

Förutom antipsykotika så finns det kognitiv beteendeterapi, som har ungefär lika bra effekt, som antipsykotika vid psykotiska besvär. Problemet kan vara om kliniken har en psykolog som kan denna typ av terapi. Jag hörde dock på TV att för nyutexaminerade psykologer kan 50 % kognitiv beteendeterapi för de andra är siffran 3 %. Du kan ju fråga om detta också när du pratar med din läkare.

Jag tittade på hemsidan och jag tyckte det verkade lite skumt med donationerna de mottog. Jag undrar om sidan kanske kan vara ett sätt att få in pengar till hemsidessnickaren snarare än de psykiskt sjuka. Jag skulle då aldrig skänka några pengar till en sådan mystisk organisation.

Det du själv kan göra är att:
Motionera
Sova tillräckligt
Äta rätt

Ta multivitaminpreparat dagligen. Det kan vara viktigt att få i sig tillräckligt med B-vitaminet folsyra. Vitamin-E kan också kanske vara bra.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 månader sedan #398 av
Svar från i ämnet Gränspsykotisk ?
Har käkat fluanxol i cirka 3 månader.
Lika länge som jag haft diagnosen f29
så jag vet inte om dosen är för hög eller för låg.
Jag har varit sjuk över 12år det är det enda jag vet riktigt säkert
och det är läkaren ochså överens om men vad gäller diagnos så är jag inte lika säker på om den stämmer.

och jag skulle inte heller skänka några pengar till några mystiska donationer =)

jag motionerar typ inte alls det orkar jag inte...kan inte ta mig för att göra nånting...
Sova går dock bättre....har fått sömntabletter och äta rätt är inte så lätt när man knappt alldrig är hungrig.

Har skaffat B-Komplex vitaminer så jag försöker iaf....


Tack för alla svar jag fått =) min första kommunikation med någon på länge