Barndomschizofreni

Mer
15 år 11 månader sedan #129900 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Barndomschizofreni
Hebefreni är ungdomsformen av schizofreni och har ofta sämre prognos. Idag kallas den mest desorganiserad schizofreni. Att den är så besvärlig beror nog på att den startar innan personligheten hunnits utvecklas fullt ut. Vid hebefreni har man ofta beteendeförändringar.
Mer
15 år 11 månader sedan #130100 av aspie
Svar från aspie i ämnet Barndomschizofreni
För några åtionden sedan trodde man att alla autistiska barn har schizofreni. Jag var även själv patient inom barnpsykiatrin pga autism, men fick inte diagnosen. Någon benämning för lingrig autism (asperger) fanns inte på den tiden. Jag fick diagnosen AS först som vuxen.

Jag känner ett par anhöriga till hebefreniker, och patienterna har blivit sjuka i 16-18 årsåldern. Någon bakgrund med autism hade de inte, åtminståne så att man skulle ha märkt det.
Mer
15 år 11 månader sedan #130102 av Geta
Svar från Geta i ämnet Barndomschizofreni
Det har jag aldrig hört talas om att man tidigare trodde
att autistiska barn skulle vara schizofrena.
Det undrar jag om det har varit så vanlig uppfattning
i Sverige i alla fall.
Mer
15 år 11 månader sedan #130103 av aspie
Svar från aspie i ämnet Barndomschizofreni
Geta,

Om inte schizofreni, så trodde man att autism var en psykos.
Mer
15 år 11 månader sedan #130108 av Geta
Svar från Geta i ämnet Barndomschizofreni
Nej, jag tror snarare att man räknade autism till
utvecklingsstörning.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 11 månader sedan #130122 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Barndomschizofreni
Autism kan vara en psykos, dem flesta är oroliga och ganska våldsamma.
Schizofreniker är oftast inåtvända men i ngn nivå är dem utåtriktade. Men jag kan inte förstå att schizofrena har klassificerats som utvecklingsstörda.
Den klarläggande skillnaden mellan en schizofreniker och en autist är väl kanske motoriken, klarar en autist en fullvärdig finmotorik? En schizofren har heller inte helt utvecklade finmotoriska kunskaper? Men skillnaden därom är markant, även självständigheten är skillnaden markant. Men aspergare är undantaget som bekräftar regeln!

Vars är världen på väg?