Teorier om schizofreni och psykos

  • Peter
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35651 av Peter
Svar från Peter i ämnet Dynamisk terapi

Admin1 skrev: hj
Jag har inte läst något av Cullberg än. Han har ju varit psykodynamiskt inriktad och mot behandlingar som inte har bevisad effekt. Enbart kognitiv beteendeterapi har ju bevisad effekt idag. Admin


Jag har fått informationen (på psykologprogrammet i Uppsala) att det finns en gigantisk granskning och sammanställning av i princip alla studier som handlar om terapiers effektivitet. Resultatet visar att de främsta stora terapiformerna har lika stor effekt generellt.

Jag har själv inte kommit så långt att jag gett mig in på att granska denna granskning (kommer inte ens ihåg vad den heter just nu) och vet inte om ni talar om schizofreni speciellt. Så jag vill inte hävda att mitt inlägg har någon bevistyngd målet är att visa att det finns motstridig information.

Att väga denna information mot varandra är ett annat steg.

Helhetsbilden är viktig, om 10 studier visar en sak men 1000 motsatsen...

Kan leta reda på boktiteln och eventuellt undersöka saken lite om någon är intresserad. Så att jag får lite mer kött på benen i den här frågan där jag inte är särskilt insatt.
Mer
18 år 1 månad sedan #35662 av Admin1
Det vore intressant om du kunde komma med mer information om detta om det gäller schizofreni. Vad jag har läst har bara kognitiv beteendeterapi bevisad effekt vid schizofreni. Det skrevs om detta i NICE riktlinjerna som kom för några år sedan. Psykoanalys har jag läst att den försämrar schizofrenin och det finns studier sedan gammalt som stöder det.
  • Peter
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #37028 av Peter
Svar från Peter i ämnet Nu är jag tillbaka
Hej!

Jag har kollat lite i den litteratur som vi har för tillfället och där står det "Many therapists have thought that individuals who could achieve insight inte the presumed role of their personal histories could be safely led to deal with their current situation. Although clinicians who take a psychodynamic or psychoanalytic approach to therapy continue to use this type of treatment, research suggests that their efforts at best may not be beneficial and at worst may be harmful" Taget ur boken Abnormal psychology an intergrative approach (2005) av Barlow & Durand

de hänvisar till
Psychological Medicine. 1990 May;20(2):253-62.
Psychodynamic treatment of schizophrenia: is there a future?
Mueser KT, Berenbaum H.
(Som jag inte lyckats komma över ännu)

och
Schizophrenia Bulletin. 1995;21(4):621-30.
Psychological interventions for schizophrenia.
Scott JE, Dixon LB.

Det verkar överensstämma med dina uppgifter men ha specificeringen att de dåliga terapierna är de psykodynamiska terapier som vill att patienten ska få "insight inte the presumed role of their personal histories could be safely led to deal with their current situation" Jag har försökt kolla vad nyare psychodynamiska terapier som interpersonell terapi har fått för effekter men inte hittat några studier. Värt att nämnas är att i samma bok skriver de vad de gäller behandling att antipsykotiska läkemedel ska kombineras med psykosociala åtgärder, anställningsstöd och "community-based and family intervention". Så det verkar vara många komponenter i vad de ser som en bra behandlig.

När jag sökte runt lite råkade jag stöta på detta som inte hör till diskussionen men ändå är lite intressant.

AUTHORS' CONCLUSIONS:Chinese herbal medicines, given in a Western biomedical context, may be beneficial for people with schizophrenia when combined with antipsychotics. Traditional Chinese medicine is also under-evaluated, but results from one pioneering study that attempted to evaluate TCM should encourage further trials.

Cochrane Database Syst Rev. 2005 Oct 19;(4):CD003444. 
Chinese herbal medicine for schizophrenia.
Rathbone J, Zhang L, Zhang M, Xia J, Liu X, Yang Y.
( www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/util ... 03444.pub2 ) prova länken om ni vill läsa hela rapporten (vilket jag inte har gjort)
  • xenor
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #37062 av xenor
Svar från xenor i ämnet Teorier om schizofreni och psykos

Admin1 skrev: Hej!


Om brist på sömn kan ge psykos, så borde mycket sömn vara bra mot psykos. Det finns en del som tyder på det också. Om något kan förvärra sjukdomen, så kan man kanske få tips om hur man behandlar den.

En annan sak anhöriga som är negativa, fientliga och överengagerade kan förvärra sjukdomen och utlösa återfall. Kanske omgivningen skall vara positiva, vänliga och inte så engagerade?

Admin


Hmmm.. jag blir så förvirrad.. Vissa säger att man måste söka hjälp snarast å andra säger att man bara behöver stöjda henne å inte "bråka" med henne typ.. Hon vill inte bli hjälpt.. mamma alltså.. För hon anser att hon är frisk. Hon går ju på epilepsimedicin (eller ja, hon tog bort dem ett tag vet jag.. kanske har hon inte börjat med dem igen :rolleyes: , men iallafall, jag ska fråga henne om det när vi ses om någon dag. Kanske är det så lätt att om hon bara tar den medicinen mot epilepsi som hon ska så kanske hennes psykoser går över? Kan man få recept utskrivna utan att hon är med? Hur i allsin dar ska vi annars få stopp på hennes ständiga tro om förföljelse å förstörelse? (Sorry att jag skrev en fråga i ett ämne..)
Mer
18 år 1 månad sedan #37082 av sisu44
Svar från sisu44 i ämnet Bra bekräftad
Tack för passningen ang teorier om schizofreni o Psykoser det är just den sanningen jag är ute efter Nämligen att vara förföljd.Den känslan infinner sig bara när jag andvänder Amf då kan jag fläta i hop händelser i mitt liv till en stor konspiration.(Då finns det bara ett sätt att hanskas med problemet det är att gå till baka till en skälv. Vad har jag skälv för del i att jag får vara med om en Häxjakt som skulle få dom flesta att vilja dra täcket över huvudet o somna om).Det undrar jag med för vid det här laget så borde dom olika fallangerna. Som jag uppfattar det (dom som tror att dom hjälper mig genom att jag ska ska inse att sluta droga och att söka hjälp).Till dom kan jag bara säga.Har försökt i flera till fällen men det som händer är att jag börjar tro att jag bara har inbillat mig allting.Det är då jag börjar o känna mig sjuk på riktigt när jag inte kan skilja på vad som är Rätt o Fel ang medje drevet och dom som pratar i gåter.För det som är lättast är nämligen att sluta med droger.Då slipper jag panik ångesten samt risken att hamna i Psykos.Det ända som behövs är lite terappi för mig så att jag förstår hur människor kan bete sig som dom gjort utan att skämmas eller att röja sig skälva eller andra.När jag höll upp med alkohål o droger från okt 96 fram til 02 så var livet så mycke enklare.Jag slapp kämpa i mot vind hela tidden.I stället så löste sig allt så enkelt så att jag trodde GUD visa mig vägen.Men när jag nu tror att allt var arrangerat så käns det som min tro sviktar.För om det finns några som vill mig väl.Hur kan ni då låta dom som bara vill att jag ska ha ett helvette få styra över mitt liv.Dessutom låta mina barn få lida gennom att dom hamnar i utanförskap.Jag vet min del.(Pingvin just de du).För att fast jag har blivit behandlad och lurad av sociala så tveka jag alldrig att söka hjälp till och med mariapol åkte jag till för att jag inte viste hur jag skälv skulle hjälpa mina barn bäst.Fast jag trodde att jag med min bakrund skulle ha bättre förstålse för hur barn med problem funkar.Nu visar det sig som jag hadde rätt om man ser på hur dom löste våra problem.Det hoppas jag att ni lär er av.Kommer med anmälan tids nog.Nu kom jag på hur jag vill ni ska kunna få min förlåtelse (om ni nu vet vad de är) Skriver om det i Nytt ämne...Sisu44