Kulturbetingade inslag i psykoser

Mer
15 år 8 månader sedan #145469 av schizo
Geta skrev "Det gäller att läsa Niklas inlägg med lite distans.
Det går inte att ta det för bokstavligt."

Jag inser detta. Men det finns många som vistas på forumet och många bara läser och många mår väldigt dåligt, det är därför dom söker sig hit.

Jag själv är väldigt lättstressad och har svårt att överse med många grova verbala grepp och övergrepp. Jag har väldigt svårt att förstå hur de många kvinnor som läser inläggen inte reagerar starkt på kvinnoförnedrande skitsnack.

OK. Ni som varit med från början vet att överse med mycket och att inte svara på allt. Men det är svårt. Ord och åsikter är det som finns här men mycket som skrivs här skulle inte passera i"verkligheten". Det skulle sluta med en konfrontation.

Man kan överse med mycket men mycket stök gör att många som inte är här för annat än stöd blir stressade! Det är problemet.
Mer
15 år 8 månader sedan #145470 av Geta
Det måste ha forskats jorden runt om hur kulturen
påverkar uppträdandet vid psykoser.
Yayoi Kusama är en japansk konstnär, som ska lida
av schizofreni. Nu vet inte jag om den är drogutlöst
eftersom "dots" även kan betyda LSD.
en.wikipedia.org/wiki/yayoi_Kusama
Mer
15 år 8 månader sedan #145471 av schizo
Intressant!
Mer
15 år 8 månader sedan #145525 av Admin1

Gäst skrev: Är det inte med psykoser som med mardrömmar? Det är saker som händer runt omkring en som får overkliga proportioner. En häxas konster hade väl egentligen sin förklaring i läkemedelsväxter, men om man inte visste det kunde det bli till mystik och övernaturliga fenomen.


En psykos har kallats för en vaken mardröm. Det finns likheter mellan psykosen och drömmen i bisarrhet. Min personliga erfarenhet är att psykosen kan delvis vara verklighetsbaserad, men jag har läst också om vanföreställningar, som inte varit det. Har man helt otroliga vanföreställningar, så kan det räcka, som enda symptom för att få en schizofrenidiagnos. Normalt krävs det minst två olika symptom.

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... ska-tankar
Mer
15 år 8 månader sedan #145533 av Nissegossen

Geta skrev: Niklas har antagligen varit inlagd eller tvångsvårdad.
Det är troligen därför som han "klättrar på väggarna".
Det har hänt tidigare.
Det är nog en del som skulle sakna Niklas om han blev
avstängd.
Det gäller att läsa Niklas inlägg med lite distans.
Det går inte att ta det för bokstavligt.


Problemet med att trådenr ämne kommer av sig är mycket litet jämfört med problemen att ha psykiska besvär.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 8 månader sedan #145535 av Admin1

Geta skrev: Niklas har antagligen varit inlagd eller tvångsvårdad.
Det är troligen därför som han "klättrar på väggarna".
Det har hänt tidigare.
Det är nog en del som skulle sakna Niklas om han blev
avstängd.
Det gäller att läsa Niklas inlägg med lite distans.
Det går inte att ta det för bokstavligt.


Jag håller med Geta helt och hållet. Niklas brukar bara vara här periodvis och då han inte mår så bra. När han mår som sämst postar han, som mest. Mest aktiv var han en gång, när han var inlagd för 3 år sedan. I stort sett är det idag samma Niklas, som började här för 3,5 år sedan. Vi som var med då känner nog igen det mesta.