ljuga om psykos, vad innebär det och vad händer?

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 5 månader sedan #155695 av Jocke
Det svåraste är att man känner sig kastrerad i vissa lägen. Jag tror könsdriften går igenom schizofrenin, då menar jag den känsla av att man är taggad när man möter en person man vill bli mer intresserad av. Det är flera intressen inom en som gör att man tappar lusten att kämpa hela vägen ut. Det finns för många konventioner inom en, jag brukar säga "Born to be wild" som ett ledord. Men samtidigt har man det tama inom en, så psykoserna kan låta harmlösa, men det är ett slags "contradictions", tror läkarna går på "hörsägen" när dem bedömer mig? Men en tränad öga ser att oron är påtaglig när den sätter in stöten.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 5 månader sedan #155698 av Geta
Nej, schizofrenin handlar inte bara om psykoser utan
oftast följer det kontaktångest och kontaktsvårigheter
med som gör att en stor procent lever ensamma.
Då det normala anses vara att leva i familjer så
innebär det att man avviker från andra ännu mer.
Mer
15 år 5 månader sedan #155699 av mopa
När jag första gången erkände att jag hörde röster, trodde jag inte att läkaren skulle tro mig. Jag trodde jag var ensam i världen med röster.
Mer
15 år 5 månader sedan #155702 av Geta
Det är ingen läkare som har frågat ut mig om mina
psykoser. Dessutom har jag varit jätterädd att yppa
något om mina upplevelser. Det är ju inte så att man
berättar vitt och brett om sin psykos för att bli inlåst.
Mer
15 år 5 månader sedan #155738 av Judalon
Även om det inte var menat som det lät så är det en mycket underlig fråga att ställa. Det är faktiskt klart o-kul med de här sjukdomarna. Upplevelserna är inget man sitter och berättar om på släktkalas direkt.
När man är bipolär så kan man uppleva en del positiva sidor av sin sjukdom, man kan vara extra kreativ, vara väldigt social etc., och sen kan det där flippa över i något som inte är normalt, en ren mani eller som jag får, hypomani. Efter hypomanier blir jag alltid deprimerad. Jag var fruktansvärt rädd första gången jag berättade för läkaren att jag inte kunde skilja verklighet från min tankevärld vid mitt senaste genombrott. Och hon sa att med den mängden stress så var det ingen konstigt. Ehum. ok. Det var ju. um ja. Typ bra.

En del som är bipolära vill inte ta medicin, de tycker att den kreativa förmågan m.m. störs och dämpas. För egen del var det tvärtom. Medicinen sorterade upp tankarna så pass att jag kunde lägga mer energi på att vara just kreativ utan att falla igenom. Jag tror att det är svårt att i längden fejka depressioner, schizofreni, manier, hypomani. Jag har träffat en hel del stolpskott till psykiater, och vi talar om stolpskott, men en del har varit rena rama presenten när man bäst har behövt det. Den läkare som gav mig diagnosen tittade på mig, jag var så jävla deprimerad och kände INGENTING, allt var bara svart och jag kände varken glädje, sorg, ilska, jag kände ingenting. Och han såg på mig och sa att jag har läst igenom allt nu och jag tror att du har bipolär sjukdom och att du mår såhär. Och så beskrev han för mig hur jag mådde. Det hade ingen lyckats med på fyra år. Eller sedan jag var 15. Jag behövde inte berätta från början igen som jag hade gjort ett tjugotal gånger redan, behövde inte dra att vi har så mycket bipolär sjd i min släkt att sannolikheten, rent genetiskt, att man får bipolär sjd är högre än att man inte får den. Bara det var en lättnad. Som någon annan påpekade. det finns enklare tillstånd att fejka än psykisk sjukdom om man nu vill det.
Mer
15 år 5 månader sedan #155767 av AnnKatarin

Admin1 skrev: Det enda fallet av fejkad psykos i Sverige var en kvinna som fick förtidspension, men hon avslöjades år senare, när hon träffade läkaren på gatan och verkade helt frisk. Jag kan också tänka mig att en del som begått brott kan försöka fejka psykos för att få rättspsykiatrisk vård och sedan snabbt bli utskriven, som frisk. Jag har dock aldrig läst hur vanligt detta är.

Fridsfursten,

Vilka inskränkningar fick din farbror?

Tror knappast hon fejkade.Kan vara så att hon precis kommit ut ur psykosen,eller att hon gick in och ut ur psykoser.
man kan inte vara speciellt frisk om man VILL vara förtidspensionär framför att vara en människa som känner sig delaktig och har ett arbete.
Vi med psykisk sjukdom har det illa nog för att bli misstänkliggjorda på detta sättet av myndigheter.Det är en skam faktiskt med denna hetsjakt.