ljuga om psykos, vad innebär det och vad händer?

Mer
15 år 5 månader sedan #156134 av Nissegossen

Isa-Alise skrev: Vissa mediciner ger också en viss doft... jag tror det är extra viktigt med hygienen om man mår dåligt... ångest kan ge svettningar, och själv kan man dra sig för att hoppa in i duschen när man mår som sämst... då får man peppa sig själv till att ändå duscha...

Lite bra deoderant och nån skön kräm för huden som har god doft kan vara betryggande i det läget...


Ja, det är utdunstandet av svett eller något annat som gör det! Kan bara säga att jag kände likadan lukt när min hund gick till andra sidan och lukten, den kom ur honom, men han var torr i baken och en hund kan bara svettas genom tungan och under tassarna!

Dödsångest luktar skit!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 5 månader sedan #156135 av Geta
Det kan inte vara så lätt att veta för och nackdelar
om man vill fejka sjukdom för att få ut ersättning.
Mer
15 år 5 månader sedan #156232 av Admin1

Gäst skrev: Men något måste ju ha varit fel på henne,eftersom hon inte ville jobba.och så mycket får man inte varje månad.Jobbade hon då samtidigt så hon fick mer pengar då eller?Man brukar ju inte må bra om man inte vill jobba,så detta verkar väldigt märkligt.Får inte riktigt svar på frågan tyvärr...


Jag vet inte mer om henne än vad som gick att läsa i tidningen. Det är klart om man vantrivs vansinnigt på jobbet eller kanske snart skall bli uppsagd kan förtidspension vara attraktivt och ge bättre och långvarigare ersättning än t.ex. A-kassa. De flesta förtidspensionärer är kvinnor som arbetat i den offentliga sektorn.
Mer
15 år 5 månader sedan #156327 av Stef
Håller med Nissegossen om att riktig ångest luktar "orm". har upplevt det vid några tillfällen.
samhallskritik.blogg.se
Mer
15 år 5 månader sedan #156535 av One

Hanna_Norr skrev: Jag tror inte att folk hittar på att de är psykotiska - i alla fall gjorde aldrig jag det.

Men det finns andra som inte skulle hålla med mig. Thomas Scheff - en berömd sociolog - menar att alla människor har en social roll att spela.
Att vara psykiskt sjuk är att avvika från sociala normer och att stämplas som en kronisk avvikare.

Psykiskt sjuka belönas av samhället när de spelar den sociala rollen som galen väl. Alla vet vad det innebär att vara psykiskt sjuk. Detta leder till att människor som avviker försöker göra det på ett sätt som är accepterat av samhället. Många tror att det är vanligt med syn-hallisar vid schizofreni - många säger därför.
Jag måste rusa...

"Being Metally ill" av Scheff är mycket bra om detta.Sen kan man hålla med honom eller låta bli.

Att vara galen på "rätt sätt", skulle det vara positivt. Tillåt mig att tvivla. Psykisk sjukdom är enligt min erfarenhet alltid stigmatiserande. Jag har ett par kompisar som berättar om sina psykiska funktionshinder när de söker jobb. Nej, just det. De får inget, inte ett enda svar faktiskt.
Det skulle aldrig ha fallit mig in att berätta om mina 25 års helvete när jag sökte mitt senaste jobb. Jag höll låda och gjorde allt för att vara så "normal" som möjligt. Sedan är det aldrig någon som har ifrågasatt min lite originella stil, är faktiskt väldigt uppskattad och accepterad på min arbetsplats. Men ingen vet ett dyft om mitt psyke.

OT: Så varför spela sjuk om man inte är det? Som redan nämnts har det varit rätt vanligt inom rättspsykiatrin. Man tror det är lindrigare att sitta på psyket än i fängelse. Men det fungerar inte (jag vet, har suttit med och gjort psykiatriska bedömningar på intagna). Det är inte så lätt att lura professionen som många tycks tro. Fast numer, när varje husläkare ställer psykdiagnoser kanske det händer då och då. Själv är jag kraftigt misstänksam mot diagnosen "utbrändhet". Det är bara ett "finare" sätt att vara deprimerad på. Om man är dödstrött på sitt jobb är det kanske ett sätt att slippa gå dit.
Mer
15 år 5 månader sedan #156542 av Isa-Alise
One,

Jobbar du inom vården nu med? Hur funkar det med din sjukdom?