Schizofreni - sjukdom eller inte?

Mer
15 år 3 månader sedan #176593 av Geta
Har också svårt för människor som inte kan erkänna
att de lider av psykosomatiska sjukdomar eller andra
psykiska åkommor utan fordrar att omgivningen ska
ta extra hänsyn och elsanera arbetsplatser och offentliga
byggnader till exempel.
Mer
15 år 3 månader sedan #176595 av MsTibbs

Geta skrev: Det stämmer att psykisk
störning är en juridisk term vilken används när man blir
LPT:ad. Svårt psykiskt störd är ett kriterium för att vårdas
på sluten avdelning med LPT.


Hm, har för mig att de ändrat "psykisk störning" till "allvarlig psykisk störning" av det skälet att det inte skall räck att bara ha en diagnos allmänt för att åtminstone dömas till rättspsykiatrisk vård. Har för mig att det är samma begrepp man använder för LPT, eller finns även "psykisk störning" utan "allvarlig" där?
Mer
15 år 3 månader sedan #176598 av Nissegossen
Jag talar högt om min sjukdom. Då ger det sig snabbt om de är människor som kan ta det. De andra slösar jag varken kraft eller tid på...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 3 månader sedan #176617 av Geta
Har jobbat inom sjukvården med sjuka människor.
Om personalen har attityden att det är något djupt
kränkande att vara sjuk så blir det svårt.
Kan det inte vara en rättighet att få vara sjuk bland
unga, starka, friska och hälsosamma människor.
Mer
15 år 3 månader sedan #176692 av skord

Ready skrev: Jag har fortfarande inte förstått varför schizofreni inte är en sjukdom. Är det för att nervsystemet i hjärnan är felkonstruerat från födseln? Isåfall är det väl samma som autism som jag antar också inte är en sjukdom? PSR, varifrån har du hämtat kunskapen att det inte är en sjukdom? Admin, vad har du att säga om saken? Vad har alla ni andra att säga om saken?


sjukdom finns både somatiskt och osomatiskt. svårare att definiera såklart.

det låter rätt onödigt att det finns mediciner för en rad psykiska sjukdomar t ex om det bara va nonsens?

klart schizofreni är en sjukdom.
Mer
15 år 3 månader sedan #176695 av Ready

PSR skrev: Psykisk störning är förstås den mest korrekta översättningen av "mental disorder". Läkarna använder nog det begreppet i princip alltid. Tvivlar på att de säger funktionshinder speciellt ofta. Jag skulle nog inte gå omkring och säga att jag är psykiskt störd. Det har en negativ klang. Eftersom jag har uppenbara funktionsförluster säger jag funktionshinder.

Psykisk ohälsa låter som det är motsvarigheten till "mental illness".


Jag tror att jag förstår vad du menar med att vi har en psykisk störning och inte psykisk sjukdom. En anledning till att folk håller fast vid att dem har en sjukdom är nog för att dem mår så fruktansvärt dåligt helt enkelt.


Jag passar på att lägga in en länk till lite riktig musik: