asperger och schizofreni

Mer
14 år 8 månader sedan #239510 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet asperger och schizofreni
Aspergers föds man med och den visar sig redan i barndomen, medan schizofreni uppträder mycket senare i livet och oftast i 20-25 års åldern. Det finns så vitt jag vet inget genetiskt släktskap mellan Aspergers och schizofreni, men däremot är schizofreni och bipolär närbesläktade. Det sägs att många med schizoid personlighetsstörning och symptomfattig schizofreni kan vara Aspergers snarare.
  • tsara
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 8 månader sedan #239534 av tsara
Svar från tsara i ämnet asperger och schizofreni
ok mstibbs så du menar att det här att man känner sig främmande för folk beror hos en asberger diagnosticerad på nånting annat än hos andra som inte visar känslor eller kan läsa av folk pga depression eller ptsd eller nåt sånt.

hur avgör man vilket som är vilket? jag känner till alla de där hjärntesterna man tar och frågar föräldrar osv (iofs tycker jag inte föräldrar är en särskilt objektiv informationskälla men det kanske dom har med i beräkningen)

dom verkar ha svårt att "bestämma" sig för vad dina problem ska kallas.. har de aldrig misstänkt schizofrenI=? annars vet jag flera asberger diagnosticerade som har fått scizofreni diagnoser
  • tsara
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 8 månader sedan #239536 av tsara
Svar från tsara i ämnet asperger och schizofreni
geta: gäller motsatsen till asberger då, att de inte "skötte" sig lika bra och fick uppmärksamhet från barnpsykiatrin?
Mer
14 år 8 månader sedan #239537 av Geta
Svar från Geta i ämnet asperger och schizofreni
Jag tror att Aspergers upptäcks tidigare än schizofreni.
Schizofrena brukar kunna anpassa sig på ett ytligt plan
till miljön.
Det kan ha med jagsvaghet att göra att schizofrena låter
sig ledas och upplevs som snälla och oproblematiska som
barn.
Mer
14 år 8 månader sedan #239548 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet asperger och schizofreni

tsara skrev: ok mstibbs så du menar att det här att man känner sig främmande för folk beror hos en asberger diagnosticerad på nånting annat än hos andra som inte visar känslor eller kan läsa av folk pga depression eller ptsd eller nåt sånt.

hur avgör man vilket som är vilket? jag känner till alla de där hjärntesterna man tar och frågar föräldrar osv (iofs tycker jag inte föräldrar är en särskilt objektiv informationskälla men det kanske dom har med i beräkningen)

dom verkar ha svårt att "bestämma" sig för vad dina problem ska kallas.. har de aldrig misstänkt schizofrenI=? annars vet jag flera asberger diagnosticerade som har fått scizofreni diagnoser


Jag upplever det så, att hos aspergare är det mekaniskt/biologiskt inbyggt från första början, medan hos ptsd tex så är inbundenheten en följd av trauma eller yttre orsaker i större grad. Jag är inte jätteinsatt i hur man skiljer på det, men med asperger måste man ha uppfyllt diagnosen helt från barnsben. Om man blir inbunden senare i livet, har det förmodligen någon annan orsak.

Jag har asperger och adhd. Jag har psykotiska symtom och har "vissa tecken" på bipolär. De säger att jag inte har schizofreni, för det skall visa sig på andra sätt sa läkaren utan att gå in på vad skillnaden var. Det visar sig om några år sa hon, så jag får väl vänta och se om jag är bipolär eller "bara" har upprepade depressioner.
Mer
14 år 8 månader sedan #239559 av aspie
Svar från aspie i ämnet asperger och schizofreni

MsTibbs skrev: tsara ovan,

Det är nog mer med spegelneuroner, att vi har svårt att läsa av folk, mer än att det är en psykologisk försvarsmekanism. Man kan dock "mekaniskt" lära sig läsa av folk, men inte intuitivt. Hur bra man är beror på hur autistisk man är.

Det där är väldigt typiskt. Aspergare kan tolka vad folk menar mellan raderna och med kroppspråk, men det går via den logisk-analytiska processen som är betydligt mera tidskrävande än att man skulle förstå intuitivt. Därför kommer man lätt på efterkälken ifall den sociala situationen flyter snabbt eller ifall det finns flera personer inblandade. Därför blir man snabbt trött i intensiva sociala situationer, man måste vara hela tiden på helspänn. Å andra sidan behöver man nog socialt umgänge, men man måste begränsa det.