utlösningsfaktorer

Mer
18 år 11 månader sedan #15930 av Harriet
Har på senaste tiden funderat mycket på vad som utlöste min sjukdom...... kan det vara mobbingen i skolan.... kan det vara föräldrars missbruk.... kan det vara en våldtäkt som skedde när jag var 16.... eller har det med det där dopaminet att göra.....
Vad säger ni andra.... kan ni hitta något i er bakgrund som lett fram till era symptom? Eller är det en kombination av saker?
Hur många av er där ute var tex mobbade som barn?
Eller är allting bara biokemiskt.....
Mer
18 år 11 månader sedan #15931 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet utlösningsfaktorer
Känsligheten är nog medfödd, men lever man ett tryggt och harmoniskt liv utlöses aldrig psykosen. Många blir också sjuka när de börjar ta klivet in i vuxenlivet, vilket inte alltid är helt lätt. Jag kände mig inte mobbad i skolan, men fick nog utstå lite mer än de flesta.
  • Dortmund
  • Besökare
  • Besökare
18 år 11 månader sedan #15949 av Dortmund
Svar från Dortmund i ämnet Utlösning
Utlösningsfaktorer: Tjej eller tjejer. Eller vad fan snackar vi om? :D :D :D


Mvh Dortmund
Mer
18 år 11 månader sedan #15965 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet utlösningsfaktorer
-
Mer
18 år 11 månader sedan #15975 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet utlösningsfaktorer
Det är säkert en mängd faktorer som bidrar till att man drabbas av schizofreni. Ärftliga faktorer kan vara av betydelse, men 60 % av de som får schizofreni har ingen nära släkting med sjukdomen. Ärftligheten är sannolikt inte så viktig, som man kan tro.

Det finns också en rad miljöfaktorer som kan öka risken att få schizofreni. T.ex. Svåra förlossningar, infektioner under graviditet och cannabis användning under tonåren.

Jag har läst att många verkar drabbas av schizofreni efter trauman, som man tror kanske kan utlösa sjukdomen hos vissa. I det individuella fallet är det svårt att veta vad som egentligen orsakade sjukdomen. Jag kommer ihåg att när jag var nyinsjuknad tänkte jag ständigt på vad som orsakat min sjukdom. Jag ältade nog detta i minst ett år och fann det till slut väldigt jobbigt. Numera tänker jag aldrig på det.
Mer
18 år 11 månader sedan #15996 av leva
Svar från leva i ämnet utlösningsfaktorer
Några pressade år som jag gick på högvarv är nog min förklaring. Det går inte att göra ogjort, så nu är det bara att gå vidare.