Kynurensyra hypotesen

Mer
12 år 6 månader sedan #436266 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kynurensyra hypotesen
Hur kommer det sig att katatoni har blivit ovanligt vid schizofreni idag?
Mer
12 år 6 månader sedan #436302 av kosmisk
Svar från kosmisk i ämnet Kynurensyra hypotesen
Kan det gå till så här för hur dopaminerga aktiviteter går till? jag är inte expert men:
Binjuremärgen + tyrosin-ingrediens -> Dopamin bildas -> transporteras via blodomloppet -> hamnar i en målcell dvs i detta
fall i neuronens vesiklar
-> exocytos av substansen -> diffusion sker -> binds av D1 eller D2 receptorn vid G-protein -> elektrokemisk jämvikt av
joner som kalcium och natrium, där jonkanalernas permeabilitet styrs av receptorerna -> detta leder till en
aktionspotential av en viss mV inträffar -> nervsignal transporteras -> projiceras vidare till bl.a
till mesolimbiska systemet -> man känner t.ex en belöningskänsla.

Abilify har mest affinitet för D2 receptorn.

Glutamat är viktig vid kognitiva funktioner som inlärning och precis som dopamin finns i CNS.
Överdriven aktivering av receptorer från dopamin respektive glutamat kan leda till neurologiska sjukdomstillstånd.

Därför kan en viss mängd koncentration av kynurensyra vara bra för att förhindra excitotoxicitet i NMDA-receptorn?
Men ju mer kynurensyra som bildas desto mer dopamin bildas? Dem verkar gå hand i hand.
Syran är ju en metabolit från tryptofan, likaså serotonin.
Därför ju mer kynurensyra som bildas desto mindre serotonin bildas?
Mer
12 år 3 månader sedan #455456 av Vatten
Svar från Vatten i ämnet Kynurensyra hypotesen

Geta skrev: Hur kommer det sig att katatoni har blivit ovanligt vid schizofreni idag?


Man ser till att stanna i växten innan huvudet slår i taket och kroppen stannar. (inte politiskt korrekt version)

Den mer politiskt korrekta versionen låter nog mer som : Tack vare medicinen så hinner människan inte slå i takribban. Haldol minskar ju som bekant hjärnans densitet med rekordhastighet och därmed också dess metabolism ( Haloperidol the fastest way to a smaller brain ) fastän det ska man inte säga.
Mer
12 år 3 månader sedan #455457 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kynurensyra hypotesen
Hade schizofrena mindre hjärnor förr med den gamla neuroleptikan? Var det orsaken till att katatoni var vanligare då?
Mer
12 år 3 månader sedan #455464 av ak
Svar från ak i ämnet Kynurensyra hypotesen
HAHAHAHA. Är du helt jävla obildad. :tummenupp :tummenupp
Mer
12 år 3 månader sedan #455484 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Kynurensyra hypotesen
Stelhet förekom ju som biverkan av stora doser Haldol. En tid fick jag 18 mg Haldol per dygn och blev så stel att jag inte kunde resa mig upp själv ur stolen där jag satt. Det kändes som att musklerna var gjorda av bly. Rigiditet kallas det.

Verklig katatoni har jag bara sett hos en person som jag känner väl, det var på mitten av 1990-talet, och det kom efter en usel medicinkombination med Leponex, Ikorivil, Zoloft, och en fjärde medicin som jag inte kommer ihåg just nu, kanske var det just Haldol eller Cisordinol. På bara tre månader på den nya medicineringen blev personen förvandlad från att ha varit glad och uppfinningsrik till att bli kataton, djupt nedstämd, och har ännu inte återhämtat sig utan fick kognitiva problem efter detta. När personen blev kataton låstes rörelserna helt och det gick inte att hjälpa personen att gå - blev stående still i en konstig ställning. Det är en av de otäckaste sakerna som jag har sett. ECT hjälpte dock att få bort katatonin.