Paranoid Schizofreni

Mer
13 år 10 månader sedan #310816 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Paranoid Schizofreni
Jag hatar Cisordinol, jag blev parkinson av den. Zyprexa mår jag jättebra på. Nu går jag ner i vikt igen, så det går, bara man har koll på vad man äter. Jag har dietist med strikt schema.
Mer
13 år 10 månader sedan #310818 av saara
Svar från saara i ämnet Paranoid Schizofreni
Melun du gick mycket ner i vikt. hur länge tog det att få ner vikten och vad hade du för knep, var det motion?

jag har en väninna som har en liten dos zyprexa, minns ej vad dosen var, men hon går inte upp i vikt med den. hon är städerska, så hon rör på sej mycket.
Mer
13 år 10 månader sedan #310819 av Melun
Svar från Melun i ämnet Paranoid Schizofreni
Saara,

det tog ett år att gå ner i vikt. Jag använde mig av låkalori diet och motion.

MsTibbs,

Tänk så olika det är. Du tycker att zyprexa funkar bra och jag tycker att cisordinol funkar bra.
Det bra med cisordinol, är att jag känner mig i stort normal på den. Så den verkar på rätt område för mig.
Du har ju en annan sjukdom, så det kan ju vara därför skillnaden finns.
Mer
13 år 10 månader sedan #310822 av w200i
Svar från w200i i ämnet Paranoid Schizofreni
Första tiden fungerade Zyprexa jättebra för mig, men jag fick dock kraftigt ökad ångest. Tyvärr orkade vi inte sänka dosen i samklang med min återhämtning så jag blev tillslut som en zombie, eller självspelande piano…

Tänk på att all neuroleptika i ”psykosdoser” är väldigt, väldigt starka mediciner så att det gäller att du har schizofreni eller andra främst psykostillstånd.
Mer
13 år 10 månader sedan #310896 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Paranoid Schizofreni
Paranoid schizofreni är en bra diagnos, därför att funktionsförluster är inte lika vanliga. Zyprexa ger viktuppgång hos 60 %. Väg dig varje vecka och har du gått upp 7 kg byt till ett preparat med mindre risk för viktuppgång, som Zeldox eller Abilify. Viktuppgången är störst de första 4-6 veckorna.

Vi har haft en omröstning om Zyprexas viktuppgång och 83 röstade. Det var bara 17 %, som inte fick viktuppgång.