Hur reagerade ni när ni fick er diagnos?

Mer
13 år 4 månader sedan #350868 av Bitte
Jag hade förstått länge i många år att allt inte stod rätt till, men jag blundade för det. Sen ville jag läsa mina journaler från en läkare, ej psykiatriker, och då läste jag schitsofreni ?. Jag blev helt vansinnig och åkte till honom och störtade in på hans kontor och skällde ut honom.
Sen gick jag inte hos honom mer, och jag förträngde det hela. Men efter ett läkar besök hos en annan läkare så tyckte den läkaren att jag skulle bli remitterad till psykiatrin, först sa jag blankt nej, men efter övertalning så medgav jag det. Och på den vägen är det. Jag hade inte överlevt om jag inte hade kommit till psykiatrin.
Mer
13 år 4 månader sedan #350870 av Traxerity
Först när jag såg ADD så blev jag lite lugn eftersom add är ju la koncentrationsproblem ju så ingen fara... men sen när bipolär kom så blev det typ sån här min.... " 8O WHAT THE FUCK"
Mer
13 år 4 månader sedan #350873 av Eos
Jag har alltid letat efter information och varit misstänksam på läkarnas diagnoser. Och väldigt ororlig eftersom de för det mesta bara går på vad man säger.

Men ändå har det varit en lättnad att få diagnos. Jag fick diagnos bipolär uns april 2010
Nu har jag fått diagnosen schizoaffektiv sjukdom. Och nu är jag lite mer nervös.

Jag fick en del bippokomipsar när jag trodde jag var bipolär, men jag klarade inte av att gå på mötena. Mådde aldrig bra. Och nu känner jag mig isolerad, trots att jag har man och barn. De vet ju inte hur det är att vara sjuk, utan för dem är jag bara en belastning (säger jag förstås inte)

Ursäkta alla feltryck. Jag har 900 mg seroquel som göra attt fingrarna, händerna skakar. Träffarinte rätt.
Ska byta antipsykotikum snart hoppas jag.

Det viktiga jag ville säga är att "Med rätt diagnos kan man få rätt behandling och må mycket bättre". Det tror jag på. Att sedan hitta rätt diagnos är ju svårare.
Man kan alltid be om second opinion
Mer
13 år 4 månader sedan #350876 av Tikki
"8-9 diagnoser till?? Inte bara psykiatriska då får man "hoppas"?"
Nja, sju är mer rätt. Bortsett från diverse specifika fobier, semantisk-pragmatisk språkstörning (som jag antar ingår i autismen) samt DDNOS (som jag inte fått bekräftat) har jag följande diagnoser;
Atypisk autism
Kroniskt depressiv personlighetsstörning
Anankastisk personlighetsstörning
Osjälvständig personlighetsstörning
Fobisk personlighetsstörning
Schizoid personlighetsstörning
ADD
Social fobi
Mer
13 år 4 månader sedan #350884 av MsTibbs
Tikki:

*frivillig kram* :(
Mer
13 år 4 månader sedan #350926 av saara
Det var en chock att få schizofreni-diagnosen. Jag blev deprimerad. Har ännu idag svårt att tro att jag har schizofreni. Har haft andra diagnoser också, men orkar inte söka fram pappren och titta vad som står i dem. Jag som person är ju mycket mera än en diagnos,jag är inte diagnosen utan en levande , kännande mänska.