"Vad f*n ler du åt?"

Mer
18 år 9 månader sedan #19919 av Kn@sen
Svar från Kn@sen i ämnet "Vad f*n ler du åt?"
Jag verkar ha omvänt problem, Jag kan bli riktigt irriterad när personer jag möter bara går och ler eller skrattar, är övertygad att jag är denna källa till glädje. Men så är jag också en grinig gammal gubbe nuförtiden, har få glädjeämnen i mitt liv just nu.
Mer
18 år 9 månader sedan #19930 av Sugared
Svar från Sugared i ämnet "Vad f*n ler du åt?"
jag kan i bland inte hjälpa det. Kanske det är för att jag inte vet hur jag ska bete mig så jag beter mig på det sätt jag vet man inte ska.
Eller så är det för att det inte får hända. Då kan man inte hjälpa det på nåt sätt..
Mer
18 år 9 månader sedan #19933 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Vad f*n ler du åt?"
Jag tror att leendet/ skratten kan bero på osäkerhet... att man inte vet vad man ska säga...
Mer
18 år 9 månader sedan #19943 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet "Vad f*n ler du åt?"
Vid schizofreni kan man skratta åt sorgliga saker och det är ett av många symptom på sjukdomen. Det är ganska vanligt att man har sådana problem. Det orsakas troligen av ett omkopplingsproblem i hjärnan som gör att man reagerar på helt fel sätt. Konstigt nog har jag bara hört att man skrattar åt tråkiga saker och aldrig att man gråter åt roliga saker. Lite konstigt att det är så.
  • One
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19945 av One
Svar från One i ämnet "Vad f*n ler du åt?"
Detta är inte typiskt för schizofrena eller någon diagnos what so ever. PSR gav en del svaret. Meddelandet vi ska lämna är så sorgligt att vi slår tillbaka med våra försvarsmekanismer. Och motsatsen till sorg är...
Samtidigt räcker inte riktigt denna förklaring. Det hela har en tendens att uppträda tvångsmässigt; "jag får inte skratta nu...". Och det är precis då det händer.
Vår existentiella ångest ligger begravd under tonvis med försvar. Vår identitet bygger på "att vara" istället för "att finnas". Och att vara är att alltid finnas...Eller?
Kanske är ekvationen alltför svår, kanske spelar biologin inom oss en så kraftig roll att vi blir obenägna att erkänna detta.
Vi tyglar ångesten för att vara något dunkelt i universums vandrande solar, till att bli det betryggande "att finnas för något". Det viktigaste för oss människor är egentligen inte att finnas till utan att vara behövda. Vi "finns" bara i relation till de människor runt omkring som vi lyckas engagera oss i och som engagerar dom. Så, i relation till detta, vi människor är ingenting utan andra människor. Ensamhet=döden. Utan relationer är vi ingenting.
Kanske det är därför vi skrattar när vi ser hur ensamheten grinar emot oss, ju färre människor vi omgärdar oss med, desto större blir garvet. För, vad kan vi egentligen göra?