Schizofreni och begär.

Mer
12 år 4 månader sedan #451263 av Geta
Svar från Geta i ämnet Schizofreni och begär.
Nu är det väl inte alla som skriver under på att schizofreni är ett biologiskt fenomen.

Du svarar själv på din fråga- det finns lättare och svårare schizofreni. Sedan beror
det mycket på omgivningen och vilken hjälp man får från vården.
Mer
12 år 4 månader sedan #451264 av schizodelia
Svar från schizodelia i ämnet Schizofreni och begär.

Geta skrev: Nu är det väl inte alla som skriver under på att schizofreni är ett biologiskt fenomen.


Det är det inte, inte heller jag.

Däremot är väl subjektiva kroppsliga upplevelser vanligt förekommande. Om de är subjektiva och eller objektiva är väl inte så intressant i sammanhanget att diskutera.

Det skulle väl kunna vara så att de fenomen X (schizokropp) med sina sinnen upplevever tolkas av Y (nuvarande vetensaplig teknologi) som blott subjektiv p g a de instrument inte är lika "sensibla" som X's sinnen. Tänker jag mig...
Mer
12 år 4 månader sedan #451265 av Geta
Svar från Geta i ämnet Schizofreni och begär.
Vad då för kroppsliga upplevelser?
Mer
12 år 4 månader sedan #451266 av maria-w
Svar från maria-w i ämnet Schizofreni och begär.
Tror du att psykotiska människor är känsligare än andra för typ andras tankar
Mer
12 år 4 månader sedan #451267 av schizodelia
Svar från schizodelia i ämnet Schizofreni och begär.

Geta skrev: Nu är det väl inte alla som skriver under på att schizofreni är ett biologiskt fenomen.

Du svarar själv på din fråga- det finns lättare och svårare schizofreni. Sedan beror
det mycket på omgivningen och vilken hjälp man får från vården.


Om din familj i din ovetskap börjar konscpirera och säger att du är galen, blir du galen. (nej, inte alltid, men du förstår poängen)

Hur hade det sett ut om det som kommit att kallas för schizofreni istället hade affirmerats?
Mer
12 år 4 månader sedan #451268 av schizodelia
Svar från schizodelia i ämnet Schizofreni och begär.

maria-w skrev: Tror du att psykotiska människor är känsligare än andra för typ andras tankar


Jag vet inte. Ett jakande vore ju att implicit säga att jag själv rör mig det psykotiska gränslandet.