När det går åt rätt håll

Mer
11 år 11 månader sedan #483560 av Melun
Svar från Melun i ämnet När det går åt rätt håll
Undrar om man får lägre förtroende här på viska om man postar här när man är sjuk? Till viss del får man det nog av en del deltagare, ingen nämnd ingen glömd. Det kan upplevas väldigt jobbigt att möta en sjuk person när man själv är frisk. Det kan vara som att möta en full person när man själv är nykter. Det gäller nog att ha en hel del förståelse.
Mer
11 år 11 månader sedan #483567 av neil
Svar från neil i ämnet När det går åt rätt håll
Jag håller verkligen med dig Melun. Det kan nog kännas jobbigt att möta sjuka personer när man själv är frisk för att det kan bli så att man identifierar sig för mycket med den som är sjuk och att man blir påmind om hur det har varit för en själv. Jag har upplevt det jobbigt att möta sjuka personer främst för att jag då tänkt mycket på när jag själv mådde dåligt och var i en liknande situation som dom jag mött. Men det krävs en förståelse och att man inte är rädd för sin egen sjukdom och bemöter personer med full förståelse.
Mer
11 år 11 månader sedan #483609 av Admin1
Jag var också rädd i början att få återfall i psykos, men jag har inte haft det nu på 21 år. Det som är viktigt är att få patientutbildning och familjeutbildning. Sedan KBT mot psykossymptom om man har sådana. Sedan är det viktigt att veta tidiga symptom på psykos, så man kan sätta in motåtgärder t.ex tillfälligt höja antipsykotikan, så att ingen psykos utbryter. Sedan skall man undvika folk som kritiserar och skäller på en. Sedan skall man inte avbryta medicineringen på egenhand för det är vanligaste orsaken till återfall i psykos. Det kan vara bra att läsa boken Schizophrenia for Dummies.
www.bokus.com/bok/9780470259276/ ... r-dummies/