Fler anser Breivik frisk

Mer
11 år 8 månader sedan #512729 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Fler anser Breivik frisk
Geta,

Nej det tror inte jag heller. Men jag tror ändå att han är sjuk. Jag håller på de första psykiatrernas bedömning....... paranoida psykoser kan ju sitta i länge och vara svåra att få bukt med. Han är störd helt klart grabben....... det finns inget vett i att flina på de platser han flinar på..... hur hör flin hemma överhuvudtaget i sammanhanget "77 mord" undrar jag........ Killen har mördat 77 personer och flinar sig igenom rättegången......som om det var något som helst roligt med det..... Att ge upp hela sitt liv, bygga en bomb och se enevig framtid inom fängelseväggar är också starkt associalt....... Killen har inte tänkt efter före på vad han gjorde..... han har ju förstört sitt och många andras liv fullkomligt. I fredstid. Det är fullkomlig galenskap.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 8 månader sedan #512736 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Fler anser Breivik frisk
Om man ska dra hela slutsatsen, så förnimmer jag att Breivik spelar ett skådespel, i tron att tillräknelighet är en godkänd inkörsport, till att få feedback för sitt handlande. Det är nog det han har räknat med hela tiden? Men jag är mer osäker på om vi ska avfärda begreppet paranoid schizofreni i hans fall? Det där "flowet" han upplevde under sin planeringstid och vid tiden för gärningarna triggade hans beslutsamhet, till avrättning av 77 pers. Men jag tror inte han är särskilt medveten om ansvar för sitt handlande. Han kommer att leva mycket isolerad, och han kommer inom sinom tid, att bli sjuk på riktigt, han kanske kommer att klättra på väggarna och be om förlåtelse. Nu tror jag inte på avrättning, och norrmännen, har avskaffat avrättning även i krigstid. Men frågan är om inte detta bör klassificeras som en medveten krigshandling gentemot staten och enskilda medborgare. Det är faktiskt så, att jag nästan vill frångå principen om nej till avrättning? Men ändå inte, killen måste ju vara sjuk, jag kan inte se ngn annan rimlig förklaring. Nu när domen kommer att vinna laga kraft inom ett par veckor, så kommer han att inse att han har gjort ett mycket grovt misstag, och det är att överleva en sådan katastrofal krigshandling. Men frågan är om hans brevkompisar får vara kvar efter rättegången, nu vet den norska motsvarigheten till säpo, vilka han håller kontakt med.

Vars är världen på väg?
Mer
11 år 8 månader sedan #512744 av Geta
Svar från Geta i ämnet Fler anser Breivik frisk
Nu kom psykiatern Johan Cullberg och religionsforskaren Mattias Gardell till tals om Breivik i "Människor och tro" i P1 i radio.
Cullberg menade att Breivik var ett skadat barn i treårsåldern och hade kontakt med barnpsykiatrin.Sedan hände någonting i 18-årsåldern, då han gick över till ett fascistiskt, fanatiskt tankesätt.
Mer
11 år 8 månader sedan #512838 av Potte-Boa Jösse
Ingen frisk människa mördar 77 människor och ber om ursäkt för att inte hunnit mördat flera. Är han psykiskt frisk lider han av något annat. Hans leksaker kanske var trasiga?
Mer
11 år 8 månader sedan #512864 av Nissegossen
Han har fullt klart en narcissistisk antisocial psykisk personlighetsstörning.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 8 månader sedan #513033 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fler anser Breivik frisk
Jag tror att han kan ha Aspergers, eftersom han har specialintressen och hade vissa problem redan som barn. Han verkar ha för bra funktionsförmåga för en schizofrenidiagnos. Vid Aspergers kan man få kortvariga psykoser vid stress. Jag skall starta en tråd med omröstning om Brevik har schizofreni eller ej.