schizoaffektiv?

Mer
18 år 3 månader sedan #31315 av panik
schizoaffektiv? skapades av panik
Vad är schizoaffektiv för sjukdom? Hur skiljer sig den från schizofreni?

Tacksam på svar!
Mer
18 år 3 månader sedan #31319 av alien
Svar från alien i ämnet schizoaffektiv?
hej!

schizoaffektiv sjukdom är en blandning av schizofreni och mano-depressiv sjukdom, dvs man har både schizofrena symptom med vanföreställningar och hallucinationer och samtidigt mano-depressiva inslag med kraftiga stämningsförändringar med upprymdhet och depression.

vid schizofreni domineras sjukdomsbilden av positiva och negativa symptom, men utan de för mano-depression så typiska symptomen.

schizoaffektiv sjukdom tillhör dock de schizofrena sjukdomarna. 1 av 10 som insjuknar med schizofrena symptom utvecklar schizoaffektiv sjukdom. den brukar gå över med tiden.

detta är vad jag läst. kan tilläggas dock att jag inte har schizofreni el schizoaffektiv, så om det finns fel i det jag skrivit, så rätta el tillägg ngn (med mer/egen erfarenhet) gärna.
Mer
18 år 3 månader sedan #31336 av Balder
Svar från Balder i ämnet schizoaffektiv?
Jag är själv schizo-affektiv (fick jag veta 2005) och har haft en snart 10-årig historia av med- och motgångar. Mitt humör har växlat kraftigt, från djupaste depression till ett lyckorus.

Det som utmärker schizoaffektiva från schizofrena är att vi kan lyckas återhämta oss ganska väl efter våra psykoser, även om det brukar ta tid. Men till skillnad från schizofrena så kan vi behålla vår normala och ursprungliga mentala förmåga. Schizofrena kan i värsta fall förlora en del av sin perception för varje psykos de går igenom.

Jag har själv gått igenom 5 psykoser men upplever idag att jag har återhämtat mig helt tack vare mediciner och samtalsterapi. Jag mår nu för första gången på 10 år lika bra som innan jag insjuknade i min första psykos... :)
Mer
18 år 3 månader sedan #31338 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet schizoaffektiv?
Balder, kan du utveckla det där med att schizofrena kan förlora en del av sin perception, vad menas med det?
Mer
18 år 3 månader sedan #31342 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet schizoaffektiv?
Hej Fredrik! Tidigare när det inte fanns så bra mediciner, så var det allmänt känt att efter varje skov (Ny sjukdoms period), fick den som hade ett återinsjuknande, en demens av sin förmåga.

Man kunde helt enkelt inte komma upp i den intellektuella förmåga man hade innan.

Detta då gällande Scizofreni.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 3 månader sedan #31345 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet schizoaffektiv?
Tack Nissegossen. Känner väl lite oro bara tror jag. Jag tycker att det tar sådan tid att komma tillbaka den här gången efter att jag försökte sluta med medicinen.