schizoaffektiv?

Mer
18 år 3 månader sedan #32167 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet schizoaffektiv?
Hej milou! Det enda att göra är att ta den dos du förut mått bra på. Om du har för mycket medicin så mår du inte heller bra. Absolut skall man icke sätta ut sin medicin på egen hand.

Ofta är det bättre att ge medicinen man har en chans istället för att byta medicin, det kanske bara är doseringen som du har som gör dig antingen drogad så att du går som en zombie, eller att du håller på att bli manisk och går på högvarv. Detta att gå på högvarv och inte sova, är ett tecken på att, ja, nu är det en psykos på gång.

Sova är a och o när det gäller psykoser. För mig själv gäller; En natt utan sömn, jag drogar ned mig för att kunna sova. Faktiskt även om jag inte kan hålla tätt den natten, så är det i alla fall över med psykosrisken för den gången.

Jag tar hellre det att om jag vaknar efter att inte kunnat hålla tätt, så byter jag allt i sängen direkt, beroende på vad klockan är, så antingen duschar jag av mig eller tvättar av mig i handfatet. Nästa morgon duschar jag definitivt och sedan letar jag ledig tvättid så snart som möjligt.

Jag har aldrig tyckt om komma in akut, dessutom tar ett recidiv (Återfall)så mycket kraft ifrån mig och orsakar så mycket skit i min tillvaro att jag bestämt mig för att ja, om jag själv får bestämma, aldrig mer inläggning, det klarar jag mig utan.

Om du nu klarar av det så att du själv kan se och märker tecknen på att något är på gång, så om det är en vettig läkare, så förstår läkaren också att det är bättre för dig att ha kvar några tecken på sjukdomen än att du går omkring drogad som en zombie, vilket jag inte och tror att någon vill.

Då får du extra medicin att ta vid behov, både psykosmedicinen samt något sederande (sömntabletter) att ta för att kunna sova.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum