schizoaffektiv?

Mer
18 år 3 månader sedan #31383 av panik
Svar från panik i ämnet schizoaffektiv?
Det var en psykiatriker som sa till mig att sluta
med medicin tvärt.
Det kraschade totalt för mig men läkaren ville
inte ta i det efteråt när jag hade gått in i psykos.
Det var andra som fick ta över.
Mer
18 år 3 månader sedan #31387 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet schizoaffektiv?
Ja, det var ingen bra ide alls. Undrar vad han hade för befogenheter egentligen. Jag brukade vanligtvis träffa överläkaren men detta var någon som kom i hans ställe.
Men man får försöka ta med det som är positivt ur det här. Det jobbet jag hade var ganska ensamt och väldigt tungt fysiskt. Jag får försöka se det som att jag nu får chansen att hitta något jag trivs ännu bättre med.
Mer
18 år 3 månader sedan #31400 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet schizoaffektiv?
Schizoaffektiv är en ifrågasatt diagnos och det är en del som hävdar att den inte finns och att de idag med diagnosen schizoaffektiv egentligen lider av schizofreni eller bipolär sjukdom i stället. Jag har läst att det är svårt att få pengar till forskning på schizoaffektiv i USA eftersom det ju är oklart om diagnosen egentligen finns.

Jag har läst att de med schizoaffektiv har mindre funktionsförluster än vad man ser vid schizofreni, men depressionerna gör att självmordsrisken är betydligt större - fördubblad.

Vid återfall i psykos så kan man få funktionsförluster och effekten av antipsykotika kan också försämras. Det är den stora risken egentligen med återfall. Från början får 90 % effekt av antipsykotika, men efter en tid och återfall sjunker siffran till 70 %. Det är viktigt att försöka undvika återfall i psykos.
Mer
18 år 3 månader sedan #31408 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet schizoaffektiv?
Hej alla,
Intressant läsning... Själv har jag haft tre eller fyra diagnoser verkar det som - cykloid psykos, Schizoaffektiv, diskussioner kring personlighetsstörning och sist efter vad det står i sjukintyget, bipolär uns.

/Sofie
Mer
18 år 3 månader sedan #31413 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet schizoaffektiv?
Enligt senaste läkarutlåtandet har jag schizoaffektiv sjukdom. Jag har varit manisk och även perioder med djupa depressioner med inslag av psykotiska besvär. Skillnaden mellan schizofreni och schizoaffektiv är ganska stor säger min läkare.
  • milou
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #32165 av milou
Hej.
Admin du sa ngt om att de e dumt å återfalla i psykoser, hur undvker man det ?
Milou undrar :rolleyes: