vad?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #32917 av
vad? skapades av
kan någon mkt om hebefreni???
tacksam för svar...
hur länge kan man hålla sig vaken som längst? finns det de som kan vara vaken dygnet runt i alla år utan att sova???
vad är det för fel om det blir så?
jag sover inte om nätterna, utan lever i någon annan värld, där tankarna bara snurarr runt och jag är i nån fantasivärld. kan liksom inte koppla bort tankarna...
Mer
18 år 2 månader sedan #32930 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet vad?
Kan inte så mycket om hebefeni, men har upplevt långvarig sömnlöshet... när jag var yngre och medicinfri kunde det gå månader i sträck utan att jag sov alls... jag höll igång som vanligt på dagarna och läste böcker på nätterna... till slut ramlade jag samman av sömnbristen och sov några dygn... sen började sömnlösheten igen... jag var gränspsykotisk jämt då... så där höll det på tills jag fick medicinering....
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #32941 av
Svar från i ämnet vad?
aaa precis så är det....men jag blir inte trött...även om jag är vaken på nätterna...sover aldrig...kan det vara så att man förblir sömnlös hela livet...trots medicin?för jag har fått medicin men det hjälper inte ett smack...hopplös känsla att inte få känna den där härliga tröttheten som kan infinna sig, och sedan sova hela natten....jobbigt som sjutton...
tack isa-alise för det du skrev, skriv gärna igen:)!!!
Mer
18 år 2 månader sedan #32963 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet vad?
Hebefren schizofreni kallas idag oftast för desorganiserad schizofreni. Oftast drabbar den ungdomar. På Hubin står det följande:

Den här typen av schizofreni kännetecknas av disorganiserade tankar och tal. Patienternas beteende kan vara oorganiserat och osammanhängande. Känslomässig avtrubbning eller "felaktiga" sätt att uttrycka känslor förekommer också.

Dessa patienter uppvisar ofta störningar i beteende, kommunikation och tankar. De kan framstå som avvikande i sitt sätt att klä sig och gestikulera.
www.hubin.org/publicfamilyinfo/d ... es_se.html

När jag var akut psykotisk hade jag väldiga problem att sova. Vanliga sömnmedel hjälpte inte, men däremot när jag fick sömnmedlet Nozinan så sov jag alldeles utmärkt. Kanske att Nozinan vore något att pröva. De flesta här mår nog väldigt dåligt när de inte får sova och kan bli psykotiska.
Mer
18 år 2 månader sedan #32977 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet vad?
Jag behövde få neuroleptika för att kunna börja sova... jag kunde sova med Risperdal.... Nozinan hjälper också, men man känner sig ur form nästa dag... Seroquel är tröttande... även Zyprexa...

Numera har jag Abilify på morgonen och Imovane till natten... och sover på detta en hel natt och vaknar utvilad och rätt pigg...

Det var urjobbigt den tid jag inte kunde sova... förstår att du måste ha ett helvete med sömnlösheten... hoppas att det löser sig för dig och att du får någon lämplig medicin att sova på....
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #32998 av
Svar från i ämnet vad?
vad glad man blir när man får respons av alla här på viska...
jag sover fortfarande inte. gör ingenting på dagarna utan sitter bara inne, vågar inte gå ut...väntar bara på att, jag vet inte vad...men ni är allts¨helt säkra på att man inte kan vara sömnlös ett helt liv???...för även om det känns som jag har sovit på natten är det inte alls densamma sömn som jag hade innan jag fick psykosen. nu är det mer bara tankar"drömmar" hela tiden, och jag känner mig aldrig utvilad!!!