Men tänk om jag är frisk?

Mer
9 år 9 månader sedan #677999 av Nissegossen
Bomb, Ja, det är symptomatiskt som nyinsjuknad att när man tar medicin tror man att man inte behöver medicin. Du känner dig frisk och har inga symptom på din sjukdom. Detta är pga av att du tar medicinen som du känner dig frisk. Jag tror att alla måste genomgå den fasen innan man fattar att just det att det är medicinen som gör att du känner dig frisk!

För dig kanske det behövs ett återfall av psykos som gör att du fattar att det är just det att du tar din medicin som gör att du känner dig helt frisk. sjukdomen i sig gör denna fälla.

Vill du slippa psykoser, ta din medicin! det är just pga den erfarenheten av att ha satt ut medicinen vid ett flertal tillfällen som gör att jag som gammal ger dig rådet att fortsätta att ta medicinen.

När du själv fattar att du skall ta medicinen, kanske du behöver en psykos eller två för att du skall fatta det att vi talar om sanningen för dig!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 9 månader sedan #678005 av notwoodstock
Medicineringen är som en olycksfallsförsäkring, självklart skall man inte sluta! :grandpa

Däremot kan vården ge en bättre diagnos eller medicindos. :idea:

I mitt fall, så ville dom sänka lite. Vi kom överens om en lagom dos, och jag har snarare för lite än för mycket just nu.

Och ett gott råd, är att inte ruscha saker, du hinner sänka dosen försiktigt så småningom, om du absolut vill gå emot samlad kunskap.
Mer
9 år 9 månader sedan #678008 av islaa
Svar från islaa i ämnet Men tänk om jag är frisk?
När jag hade diagnosen Psykos UNS, som jag fick vid mitt första insjuknande så fick jag Zyprexa som jag sen slutade med när recepten gick ut några månader efteråt. Fick psykosen i maj, slutade väl med medicinerna i juli-aug och min psykiatriska kontakt rann ut i sanden för jag var så deppad och orkade inte bry mig. Åkte på en ny psykos i december och att få två psykoser så nära inpå varandra slet ner mig totalt i flera år.
Mer
9 år 9 månader sedan #678049 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Men tänk om jag är frisk?
Hur många psykoser har du haft? Om man haft en psykos och sedan efter ett par veckor blivit helt symptomfri kan man sluta med medicinen i samråd med läkaren. Annars är det svårt att bli medicinfri och 95 % får psykos om de slutar med antipsykotikan.

För schizofreni är det så att man måste acceptera att man är sjuk för att kunna bli frisk eller friskare. Förnekar man sjukdomen är det helkört och man framstår som sjukare och får mer tvångsvård.
Mer
9 år 9 månader sedan #678064 av Bomb
Svar från Bomb i ämnet Men tänk om jag är frisk?
Den förnuftiga sidan av mig hör vad ni säger och tar till sig, men den andra sidan är jävligt envis. Hade skakat av mig det om jag kunde, verkligen. Men jag fortsätter med medicinen under grubblerierna, så ni behöver inte oroa er.

Admin, jag har haft två "akuta" psykoser (tror jag det kallas), och sammanlagt runt fem år av paranoida vanföreställningar. Jag antar att det är vanföreställningarna och funktionsnedsättningarna som gett mig diagnosen. Man kan väl ha enstaka psykoser utan att vara psykossjuk?
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
9 år 9 månader sedan #678131 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Men tänk om jag är frisk?
Jag känner igen mig... Jag vill ta så lite medicin som möjligt. Förr ville jag inte ta medicin alls! Inte är det kul med biverkningarna, men alternativet vore ju och ha psykos... och jag föredrar numera att det är tyst och lugnt i huvudet och så slipper jag bli inlåst med... :hjärta