Sluta med medicinering?

Mer
9 år 9 månader sedan #681537 av Simon
Svar från Simon i ämnet Sluta med medicinering?
jag är 31
Mer
9 år 9 månader sedan #681538 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Sluta med medicinering?
Tycker du ska prova att sätta ut Zyprexa med hjälp av din läkare. Man kan ta en halv tablett varannan dag under uttrappningen också, har du funderat över det?

Prata inte med hat i munnen!
Mer
9 år 9 månader sedan #681605 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sluta med medicinering?
Arbetar du? Har man ett arbete skall man vara försiktig med att sluta, eftersom en psykos kan göra att man inte orkar jobba efteråt. Ett alternativ är Quetiapine tabletter 150 mg, som fungerar också som sömnmedel förutom svag antipsykotisk effekt. Billigt och har svag dopaminblockerande effekt.
Mer
9 år 9 månader sedan #681626 av Simon
Svar från Simon i ämnet Sluta med medicinering?
Inwatto: Jo jag har nog funderat på det, men kanske inte ännu. Kunde kanske prova en tid ännu med 3,75 och sen kanske gå ner till 2,5. Får se nu också vad läkaren säger

Admin: När jag hade min psykos så var jag sjukskriven lite drygt 3 månader, jag tyckte jag var ganska normal när jag kom tillbaka på jobb, men jag var nog lite hängig men skulle väl inte klassa det som depression. Jag förstår nog att det är ett ganska högt spel ändå att sluta med medicinering. Det som jag ändå tänker ibland är att jag tror jag märker förändringarna sen om de kommer så att jag förhoppningsvis inte sjunker så långt in i psykosen, men det där vet man ju aldrig. En fördel som jag ser det med att jobba är att jag tror att jag märker förändringar snabbare när jag tvingas göra lie hjärnarbete på mitt jobb, skulle jag inte ha jobbet kanske jag inte skulle märka dem lika enkelt. Jag kunde nämligen erfara det när jag använde abilifyn ett tag, på jobbet kändes det tungt medan jag inte alls märkte någonting när jag på min fritid gjorde lite kroppsarbete. Jag har hört om Quetiapine och att den används som sömnmedel, men jag visste inte att den används som antipsykotika.

Sen när medicinjusteringar kommer på tal så funderar vården alltid varför man vill minska/sluta och i detta läge har jag väl inte någonting speciellt att klaga på, men jag har alltid velat hitta minsta möjliga dos allternativt bli kvitt medicinen, jag fattar nämligen inte varför man skall behöva gå genom livet övermedicinerad.
Mer
9 år 9 månader sedan #681668 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Sluta med medicinering?
Simon, jag tycker ändå att zyprexa 5mg är en låg dos. Som Inwatto säger så är 10mg normaldosen och du tar hälften.

Frågan är lite också varför du vill sänka dosen. Har du jobbiga biverkningar eller är det andra skäl?

Jag fick en psykos nästan ett år efter jag hade slutat med min medicin så man ska vara försiktig med att sluta för snabbt. Jag tycker du resonerar vettigt att fortsätta med 3,75mg ett tag till, jag skulle säga att du skulle ligga på den dosen 1 år innan du sänker till 2,5mg. Kanske kan det kännas tryggt att ha en säkerhetsdos och inte sluta helt. Fast det är ju upp till dig att avgöra. Men mitt tips är låt det ta tid och minska inte för fort.

Anchored in Christ ✟

Mer
9 år 9 månader sedan #681700 av Simon
Svar från Simon i ämnet Sluta med medicinering?
Jo det stämmer nog säkert, har nog också tänkt i samma banor att jag kan köra på 3,75 ett tag och sen eventuellt minska. Jag tycker inte att jag känner några biverkningar längre, men en biverkning som jag nog hade tidigare (på högre dos) var att jag var mycket trögstartad på morgonen. Jag har flexsystem på mitt jobb och det var i princip omöjligt att komma tidigare än när man senast skulle vara på plats. Men under den tiden så visste jag ju inte om det var en biverkning eller inte eftersom det kunde bero på annat, dålig självdiciplin eller nedstämdhet... Jag tänker ibland att kanske det är på samma sätt nu när jag tar min medicin, kanske det är någon annan biverkning som jag inte märker av. Hur skulle livet se ut utan medicin? Det vet man ju inte förrän man provat. Så visst är det ju väldigt riskabelt att sluta på sikt, men tillika så kan det ju vara så att jag skulle klara mig utan medicin och att då gå medicinerad genom livet vore ju kanske lite dumt.

Jag minns förövrigt att det var en bra period i mitt liv när jag gick omedicinerad för ett år sedan, om det då berodde på andra omständigheter eller på just att jag var omedicinerad kan väl ingen svara på, men det är nog någonting jag tänker på allt som oftast.