Capgras syndrom?

  • Shike
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33565 av Shike
Capgras syndrom? skapades av Shike
Vet ni några bra sidor med information om Capgras syndrom? Wikipedia i all ära, men jag hade gärna velat ha lite mer utförligt beskrivet om det .?
Mer
18 år 2 månader sedan #33579 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Capgras syndrom?
Det var en artikel i Läkartidningen om Capgras syndrom för ett par år sedan. Jag rekommenderar att du letar efter artikeln i Läkartidningen, som brukar finnas på de flesta bibliotek.

Det finns mycket ovanliga vanföreställningar, där personer i omgivningen felidentifieras. Det kan vara skilt från schizofreni, men också förekomma vid schizofreni. Vid Capgras syndrom kan omgivningen ibland bestå av dubbelgångare. Fregolis syndrom, intermetamorfossyndromet och subjektiva dubblettsyndromet är andra exempel. Människans föreställningssystem är själva fundamentet i det mentala systemet, som vi tar för självklart. Det är troligen därför vanföreställningar är så svårbehandlade. Läs mer i en artikel i Läkartidningen 101 sid 792 (2004) (pdf-fil).
  • Shike
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33591 av Shike
Svar från Shike i ämnet Capgras syndrom?
Artikeln kunde jag inte läsa på nätet för man måste registrera sej/prenumerera för att nå arkiven. Och mitt fjuttiga bibliotek här i hålan har den inte heller :(

Hade velat läsa lite mer om det då jag själv har Capgras .? (bland annat).

För mej är det som att personer och även djur kan vara liksom utbytingar på samma gång som de är samma ändå. Hur mycket jag än tittar och funderar så är det något vesäntligt annorlunda med tex. min katt. Det är som att något annat väsen tagit på sej hennes skinn och bara låssas vara henne. Det är jätte svårt att sätta fingret på exakt VAD som är annorlunda för det är ju samtidigt inte som att hon har antenner eller är förvrängd på något annat sånt där vanligt hallis-aktigt sätt. Det är mer som att jämföra ett foto och en staty av samma person/djur. Det ÄR samma, men helt olika - på samma gång!

Det är samma sak med det som med vanliga hallisar och uppmaningar och sånt. Är det en bättre period så kan det stanna vid att jag ser rök överallt (eller något annat) och så är det inte mycket mer med det. Jag ser och vet att min samtalskontakt är "konstig" punkt. Men är det en sämre period så går det ut över vanföreställningar och jag blir nojig och rädd och börjar spåra ur helt. Jag kan få för mej att personen som ser "Capgras-annorlunda" ut EGENTLIGEN är en utklädd spion som är skickad av dom som vill fånga mej och programmera om mej eller något.

Jag vet inte om jag är lättad över att få veta att det har ett namn och att det är "konstigt" att uppleva det här. Eller om jag är bestört/chockad över att det var en så "stor grej" liksom och inte bara vanlig inbillning :(
Mer
18 år 2 månader sedan #33640 av Mammuten
Svar från Mammuten i ämnet Capgras syndrom?
Hm, det föddes en tanke i mitt huvud nu...

Det låter ju intressant detta, Kan det inte vara så att du känner livets stämning?

Exempel, men det är ju oerhört svårt att beskriva,

Katten är mätt och sover. Utstrålningen från katen är en viss.
När den är på jakt är den som en helt annan.

Eller en person som ena dagen mobbas och andra är kompis?
Allså, du ser andra som en dissociativ personlighet , den gängse fördomsbilden av en kluven shitzofren?

Under sjuka perioder blir det då omöjligt för dig att inse att det är en "sjuk grej" och det blir ju en stor sak då din logik snurrar till sig rejält.

Det är klar att det bra är inbillining som säket alla känner, men det har ju gått lite långt för dig, förhoppningsvis kan du ju tänka "jaha, nu är den där konstiga inbillningen här o plågar mig igen" istället för att fly livrädd från spionerna som vill ta dig?

Tveksamheten kan dock vara en än större börda.
  • Shike
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33646 av Shike
Svar från Shike i ämnet Capgras syndrom?
Som jag sa så är det bara då jag har en dålig period med psykos-problemen i övrigt som jag blir nojig och det blir en massa spioner och grejer av allt. Då jag ligger på en mer kontrollerbar nivå så räcker det med att dom är konstiga och så är det inte mer med det (nog för att jag ofta tycker det är lite mysko och smått intressant ändå att tex. katten är konstig 8O ).

Grejen är ju att jag INTE KAN tänka logiskt kring det då jag har en dålig period. Eller jag gör ju iofs. det även då, men det logiska som kommer fram är just att dom är utklädda spioner som ska fiffla med mitt hem eller något. Då jag är för inne i det så klurar jag mej fram till helt knäppa grejer även om jag verkligen tänker efter och tror att jag har rätt där och då .?

Hade inte tänkt läsa om det för att jag själv TROR mej ha Capgras, utan det var min psykiater som sa det igår. Vi har jämt så ont om tid så allt fokus ligger på dagens viktigaste bitar (medicin-justeringar oftast), annars hade jag frågat honom om det mer ingående.

Det jag känner inför tex. min katt är inte bara en känsla sådär som man kan ana oråd eller få dåliga vibbar av vissa personer. Det är liksom totalt täckande både med vanliga "fysiska" synen och känslor och intuition och allt! Jag kan sätta mej och rent titta på min katt och hon ÄR annorlunda, men jag kan inte sätta fingret på exakt vad. Det är mer än bara en känsla.

Sen har jag varit konstant psykotisk i lite mer än 10 år nu. Det här började jag uppleva i början av allt så jag har gått och känt/tänkt/sett/trott såhär i flera år! 8O (Jag har ju bättre och sämre perioder förståss, men psykos-problemen/symptomen är ALLTID med mej i mer eller mindre grad.) Plus att jag har typ förtioelva andra diagnoser/psyk-problem också, så det är ett förjäkla trassel alltihopa :rolleyes:
Mer
18 år 2 månader sedan #33656 av Mammuten
Svar från Mammuten i ämnet Capgras syndrom?
Jo, jag förstår, men du verkar ju ine psykotisk numer, du vet ju...ju...
har aldrig fattat exakt när man ska säga att psykosen är så "uppfattad" at man inte har den..hmm..

Det troliga är ju att det INTE är mer än bara en känsla och vi ser det förnuftigt emperiskt.

det har ju inget med din tro o känsla att göra, och det är ju pga att du ofrivilligt väljer att tro på "lustiga" möjligheter som du är sjuk.

ska bli intressant att se hur din tanke utvecklar sig nu när du "vet" ("doktorn sa").