Miljöpåverkan

Mer
18 år 1 månad sedan #35879 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Miljöpåverkan
Fantasio,
Jag vill inte heller skuldbelägga mina föräldrar. Men ibland brukar jag tänka att mamma och pappa var ju i sin tur skadade genom deras uppväxt. Och farmor och farfar och mormor och morfar var skadade av sina föräldrar och så fortsätter det. Generation efter generation.
På 70-talet fanns det någon snubbe som snackade om det "sociala arvet". Tycker mig också se att mobbing går i arv. I min egen släkt ser jag nu hur tredje generationen håller på att drabbas. Men det är ett komplicerat samband av familj, samhälle, politik, religion och gud vet allt som gör att människor blir skadade. Vill på något sätt tro att generna är bara känslighetsgener, från början när vi föddes var vi alla "hela".

/Sofie
Mer
18 år 1 månad sedan #35895 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Miljöpåverkan
Det känns inte bra att lägga upp länkarna om någon tar illa vid sig.
Anledningen till att jag la upp länkarna var egentligen bara för att jag tycker att det händer intressanta saker inom forskningen om gener nu och hur dom fungerar.
Och hur miljön påverkar generna osv.
För mig känns resultaten om forskningen positiva. Det känns som om man kan påverka sjukdomen mer än om allt satt i vårat Dna låsta inuti generna.

Jag vet inte om ni håller med mig om detta, men det känns som om hade vi med sjukdomen schizofreni fått en mera gynnsam miljö så hade vi inte behövt utveckla sjukdomen. Och det känns hoppfullt tycker jag.
Lite av det visar ju också undersökningen att 10-20% av befolkningen bär på samma gener som människor med schizofreni, men det är bara 1 % som utvecklar sjukdomen.
För mig känns allt detta hoppfullt! Det känns som vid gynnsamma förhållanden så behöver inte psykisk ohälsa gå i arv som den gör. Man kan bryta ett mönster.