illusioner

Mer
18 år 2 veckor sedan #38218 av stefan
illusioner skapades av stefan
Hej, det där ljudtestet som jag hittade provades av flera, men kanske var det misslyckat eftersom det inte gick att bekräfta tidigare undersökningar av perceptionen av ljud vid schizofreni.

Om ni har lust kan ni göra ett av mina egna ljudtest. Det är ljudfiler där man objektivt registerar några toner i början. Dessa toner kan sedan höras genom urskiljningsförmåga(?) i ett bakgrundsljud som består av samtliga toner (som spelades i början av ljudfilen). Om man första gången man spelar upp ljudfilen hoppar över tonerna i början hörs ingen illusion. Bakgrundsljudet uppfattas då som helt jämnt. När man andra gången lyssnar till hela ljudfilen och därmed till tonerna i början upprepas istället dessa i bakgrundsljudet som alltså inte längre upplevs som jämnt.
I illusion 1 hörs hur de två inledande tonerna upprepas. I illusion 2 är det istället tre toner. Illusion 3 med fyra toner fungerar inte längre på mig.

Till skillnad från det tidigare ljudtestet har jag ingen aning om hörandet av dessa illusioner är kopplat till min sjukdom.(paranoid schizofreni) Kanske hör ni inga illusioner, men då får jag i alla fall reda på att jag är relativt ensam om att höra dessa. Vidare hoppas jag att ni kan hoppa över eller ha överseende med mina försök att förstå i den engelska texten.

[url:3lsbxe32]http://www.geocities.com/nemo662/music.html[/url:3lsbxe32]
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 veckor sedan #38230 av
Svar från i ämnet illusioner
Ljudfilerna tycks vara lite kassa, men om man låter det spela igenom en gång först så fungerar det. (Eventuellt är det bara på min dator som ljudet avbryts p.g.a. att uppspelningen avbryts.)

Stefan
Mer
18 år 2 veckor sedan #38271 av Ante
Svar från Ante i ämnet illusioner
volymen på ljudfilerna var väldigt låg, jag hörde inte någon ton alls.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38286 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet illusioner
Samma för mig. Jag har heller inga högtalare på datorn så det hördes VÄLDIGT lågt. Jag kunde inte göra testen eftersom jag knappt hörde någonting alls. Tyvärr! /A
Mer
18 år 2 veckor sedan #38287 av stefan
Svar från stefan i ämnet illusioner
Va synd. Tyvärr kan jag inte göra något åt det just nu. Lite konstigt i alla fall för när jag lyssnade tidigare så var volymen ok. Tack för att ni lyssnade i alla fall. Det var hyggligt av er att tipsa mig om att volymen var för låg. Undrar om det är så också för andra om dom lyssnar till ljudfilerna. (Kanske blir det lättare att höra om man använder sig av hörlurar eller har högtalare så att man kan skruva upp volymen lite mer)