Bipolär?

Mer
17 år 11 månader sedan #39703 av Lithia
Svar från Lithia i ämnet Bipolär?
Aspergergirl 14:42,

Rapid cycling är inget sjukdomstillstånd utan en något som beskriver ens anamnes och påverkar ens behandling. Man har märkt att litium fungerar sämre på de som har rapid cycling (litium byts ut mot valproat eller tegretol) och man är mindre benägen att ge dem antidepressiva.

Om du har fått en mix, mani eller hypomani av ECT så är du bipolär. Frågan är bara om det är din "huvuddiagnos". Mitt tips är att du läser på lite innan du ringer din läkare. På korallhavet så finns en del information (personliga berättelser) om hypomani. Vissa har en del psykotiska dag i sin sjukdom medan andra saknar det.

Tyvärr så har ECT den egenskapen att effekten avtar ganska snabbt. Kärnan i behandling av en bipolär sjukdom är stämningsstabiliserande medicin. Antidepressiva kan förvärra läget så det är viktigt att man avgöra om man är bipolär eller inte och eventuellt får en stämningstabiliserande medicin.
Mer
17 år 11 månader sedan #39705 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Bipolär?
Ok. Tack för info. Jag har en telefontid med läkaren i morgon som är bestämt sedan tidigare så vi får se vad vi kommer att prata om. Jag har både Asperger och AD/HD så det kanske är mina huvuddiagnoser. Jag kan ju inte ha hur många diagnoser som helst.... Som det är nu får jag alltså Zyprexa (10 mg/dag) och den ska väl vara bra att använda vid bipolärt tillstånd? Utöver det går jag också på Efexor men får lägsta dosen (75mg).

/A
  • Björn HBG
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #39708 av Björn HBG
Svar från Björn HBG i ämnet Bipolär?
Ni som tar Zyprexa, som jag, är ni också nervösa för att drabbas av diabetes?
Mer
17 år 11 månader sedan #39709 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Bipolär?
Ja det är jag. Jag har gått upp mycket i vikt av Zyprexan och är sockerberoende så jag MÅSTE försöka minska på godisätandet men det är svårt och jag tänker varje dag på diabetesrisken och får ångest för det. /A