Orsak till psykoser och schizofrena sjukdomar

Mer
17 år 10 månader sedan #40820 av Fredrik
Något som jag missat tidigare är att miljön även aktiverar gener inte bara stänger av dom.


uppsaladirekt.com/web/artikel.ph ... id=2208298
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 10 månader sedan #40822 av Jocke

Fredrik skrev: Något som jag missat tidigare är att miljön även aktiverar gener inte bara stänger av dom.


uppsaladirekt.com/web/artikel.ph ... id=2208298



När det gäller genaktivitet eller passivisering beroende av miljö, så vet jag människor som har burit tunga hemligheter, inte har utvecklat schizofreni, utan kan det vara flera trauman som överlappar varandra, vara den utlösande faktorn?

Om vi ska se enäggstvillingarnas olika genutveckling i vuxen ålder, så måste man se i den betydelsen hur mycket dem är beroende av varandra,
så det kan hända att det saknar betydelse hur olika uppväxt skapar olika genuppsättning, eftersom dem känner till varandras existens.

Kalla det intuition, vad vet jag? Så frågan är om generna är den bidragande oraken till debuten, kan man ha olika åsikter om, men jag tror faktiskt fortfarande på stressfaktorn. Allting ska gå så fort idag!

Vars är världen på väg?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 10 månader sedan #40857 av Jocke
Kan stress minska det psykiska immunförsvaret? Men det genetiska har väl betydelse eftersom schizofreni kan ligga latent så länge.

Vars är världen på väg?