Orsak till psykoser och schizofrena sjukdomar

  • jab
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #40813 av jab
Om inte stress kan utlösa schizofreni (för de som bär på känsligheten) vad utlöser det då? Svaret måste bli att det är helt förutbestämt i generna om man skall utveckla sjukdomen eller inte. Alla påfrestningar av miljön kan ju kunna klassas inom definitionen "stress".
Dock har ingen direkt "schizofrenigen" påträffats och i Sverige har de allra flesta terapeuter och psykiatrier inställningen att BÅDE arv och miljö spelar in, dvs man ärver en känslighet som under vissa förhållanden (läs för mycket stress) kan utvecklas till Schizofreni.
  • jab
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #40815 av jab
Ville bara tillägga alla sortes påfrestningar t.ex. trauman givetvis är delmängder till mängden "stress" om man använder detta begrepp i dess mer generella form. Och visst kan traumatiska upplevelser resultera i reaktiva psykoser istället för eller tillsammans med ett senare PSST. Om de också kan utlösa en latent schizofren psykos kanske är bäst att vara osagt, men själv tvivlar jag inte så mycket.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #40816 av
Ja, det står så skrivet i böckerna.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #40817 av
Psykoser kan utvecklas av stark stress men de utvecklar sig inte till schizofreni.
Mer
17 år 10 månader sedan #40818 av Fredrik
Att det bara skulle handla om gener är ju helt uteslutet då det visat sig att enäggstvillingar inte drabbas bägge två, utan det är 50% chans att den ene inte utvecklar schizofreni.
Och den nya forskningen visar ju att miljön har betydelse för hur generna fungerar. Miljön kan stänga av gener.
Om man sen väljer att kalla en ogynnsam miljö för stress eller inte är väl en annan sak.
Men det blir väl som en stress för organismen, så det är väl ett passande ord?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 10 månader sedan #40819 av Jocke
För min egen personliga del tror jag att stress kan vara en bidragande orsak till att utlösa psykoser som med lite olycklig inblandning av sociala faktorer såsom ensamhet och svårigheter med hjärn-utbyte, kan utlösa schizofrenin!

Man liksom nästan ger upp sitt yttre jag och spelar upp ett antal scenarion inombords där man känner sig säker från sina förföljare, men ofta nästlar dem sig skickligt in i ens allra heligaste vrå, det är då psykosen går över i en symptomatiskt försvarsroll gentemot inträktaren.

Så jag tror faktiskt förstörd stresstolerans är resultatet av varaktig söndring. När man ser sjukdomen inifrån, så tänker man ju att tendenserna har funnits där länge innan stresstoleransen minskar.

Vars är världen på väg?