Personlighetsklyvning

Mer
17 år 6 månader sedan #51336 av Inwatto
En fråga jag gått och grunnat på och som nog många inte har grepp om:

Vad är det för skillnad på schizofreni och personlighetsklyvning?

Det låter ju väldigt lika om man översätter schizofreni med "kluven själ".

Mitt förslag till svar är att personer som har schizofreni har svårt att organisera sina tankar och att processa dem.
De som är personlighetskluvna byter identitet då och då, kanske till och med namn. När de byter tillbaka minns de sällan vad de gjort.

Ja, det var mina korta svar på något som är mycket svårare. Stämmer det?

Prata inte med hat i munnen!
Mer
17 år 6 månader sedan #51350 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Personlighetsklyvning
Jag tror att man som schizofren har svaga jagkänslor och därför kan känna sig mycket kluven både när det gäller ens egen identitet och filosofiska, religiösa, och etiska frågor. Så är det iallafall för mig.
Mer
17 år 6 månader sedan #51366 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Personlighetsklyvning
Hej Inwatto
Mycket bra att Du tar upp denna fråga. Media har verkligen lyckats spä på myten att det skulle vara samma sak. Men media är ju inte känd för att förmedla verkligheten precis.
Namn; Från början trodde man att Schizofreni var en form av demens. Då hette den också ”för tidig demens” fritt översatt. När man sen insåg att så inte var fallet döptes det till Schizofreni. Begreppet kluven själ, om jag förstått det rätt, har från början syftat på att psyket var kluvit mellan personens inre och yttre värld. Denna lilla förutsättning för missförstånd räckte för att media under decennier skulle spä på myten. Det finns för övrigt fackfolk som under många år velat ändra namnet på Schizofreni.
Personlighetsklyvning heter egentligen Dissociativ Identitet. Kallades förr Multipel Personlighetsstörning. Hade dess rätta namn fått större spridning hade också missförstånden minskat, tror jag. Gällande hur mycket de kommer ihåg av de olika personligheterna så stämmer det inte att de glömmer bort, men de kanske inte minns det lika tydligt. De som inte kommer ihåg alls har en annan diagnos (Dissociativ Amnesi).
Diagnostik; Bland fysiska åkommor delas diagnoser på olika sätt. Detta är ett:
Sjukdomar, tex reumatism, cancer. Här har kroppen reagerat på ett ”onaturligt” sätt.
Skador, tex benbrott.
Andra ”sjukdomar”, tex pest, förkylning. Här handlar det om en naturlig reaktion från kroppen.
Inom psyket skulle man kunna dela in det så här:
Sjukdomar, dvs psykotiska syndrom, tex Schizofreni.
Skador, tex personlighetsstöning.
Andra ”sjukdomar”, tex neuroser.
Enligt dessa uppdelningar hamnar Schizofreni och Dissociativ Identitet (personlighetsstörning) inte ens i samma huvudgrupp. Men så länge media struntar i verkligheten så får vi väl dras med myter.
Vänligen
Tikki, Besserwisser för dagen. :mrgreen:
Mer
17 år 6 månader sedan #51411 av Geta
Svar från Geta i ämnet Personlighetsklyvning
Den förklaring till vad schizofreni syftar på, ska vara att personen dras åt olika håll - är ambivalent. Därav kommer splittringen.
Det märks tycker jag, att när jag är mycket koncentrerad och intresserad av någonting, så mår jag bäst. Bara det inte slår över i fanatism.
  • Frankie
  • Besökare
  • Besökare
17 år 6 månader sedan #51663 av Frankie
Svar från Frankie i ämnet Personlighetsklyvning
Personlighetsklyvning är mycket, mycket ovanligare än Schizofreni!
Mer
17 år 6 månader sedan #51669 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Personlighetsklyvning
DID, dissociative identity disorder, det som förr kallades multipel personlighet, förekommer enligt vissa forskare på området hos ca 1 % av befolkningen, alltså har det samma prevalens som schizofreni... men är starkt underdiagnosticerat... det händer att personer med dissociativa besvär får borderline diagnos istället, eller för den del, schizofrenidiagnos...

<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am...c.php?f=1&t=5485 [/url]<!-- l -->