Sjukdomsinsikt

Mer
4 år 4 veckor sedan #1241179 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Sjukdomsinsikt
I mitt tilfelle må psykiaterene som manglet innsikt. Hadde jeg gått til allmennlege og sagt at jeg hadde kognitiv svikt, ville jeg blitt trodd. Psykiatere tror på stemmer ingen andre enn pasienten kan høre. Hjerneskader er terra incognita for kliniske psykiatere.
Mer
4 år 4 veckor sedan #1241180 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Sjukdomsinsikt
Jag frågade själv läkaren om jag hade schizoaffektiv när jag var inlagd. Han var paff! Självklart! det är ju uppenbart! sa han!

Men det var första dagen som diagnosen nämndes i journalen....
Mer
4 år 4 veckor sedan #1241183 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Sjukdomsinsikt
Svært få psykiatriske diagnoser er egentlig åpenbare. En kreftdiagnose er betydelig mer pålitelig enn en schizofrenidiagnose.
Mer
4 år 4 veckor sedan #1241194 av wasp
Svar från wasp i ämnet Sjukdomsinsikt
Visst har jag sjukdomsinsikt, utom vid min första stora psykos. Mig var det inget fel på, alla andra var bänga i skallen!
Mer
4 år 4 veckor sedan #1241199 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Sjukdomsinsikt

Geta skrev: Hur kommer det sig att du tror på andar?


Jag har styrts av och tänkt i olika andar i mer än 30 år.

Upplevelser i så stor utsträckning att jag glömt att se det som en stor nåd!

Intressant är hur Bibeln talar om människor som var besatta av andar. Och jag hade en oren ande, förut.

Vet inte Herren, exakt. GT säger så mycket. Förstår inte HERREN. Gamla Testamentet mår bra av Gudfruktigt tänkande.
Mer
4 år 4 veckor sedan #1241217 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Sjukdomsinsikt

Fantasio skrev: Hur är det för er när ni ej har psykos? Jag tror mig vara feldiagnostiserad och att medicinerna gjort mig sjuk och beroende av dem.


Medicinen konserverar sjukdomen samt min kapphast ar att sjukdomen hade inte brutit ut om jag hade blivit sovd under en vecka under IVA forhallande 3 månader in pa avd frågade en medpatient vad tror du har for sjukdom? Jag svarade schizofreni det var glasklart jag var själv den förste som sade vad jag hade for sjukdom

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum