Sjukdomsinsikt

Mer
4 år 4 veckor sedan #1241239 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sjukdomsinsikt
Nissegossen,
Innan antipsykotika kom var det livslång vård på mentalsjukhus. Sjukdomen går inte över av sig själv utan antipsykotika, så ingen konservering. Antipsykotika innebär att man kan leva ute i samhället.
Mer
4 år 4 veckor sedan #1241242 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Sjukdomsinsikt
Det stemmer forsåvidt det, men lobotomi holdt seg egentlig ganske lenge etter at nevroleptika ble tatt i bruk. De enorme dosene man brukte i begynnelsen var nok mer negativt enn positivt for funksjonsnivået.
Mer
4 år 4 veckor sedan #1241249 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sjukdomsinsikt
Tvivlar på att det går att sova bort schizofrenin. Den sitter så djupt i personligheten. Grundlagd under många år.
Mer
4 år 4 veckor sedan #1241256 av memphis
Svar från memphis i ämnet Sjukdomsinsikt
Jag har sjukdomsinsikt utom när jag får uppvarvning med vanföreställningar. Då inser jag inte att det är vanföreställningar som jag har. Då tycker jag att de andra i omgivningen har totalt fel.
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
4 år 4 veckor sedan #1241262 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet Sjukdomsinsikt
Håller helt med dig memphis, är likadan själv.
Mer
4 år 4 veckor sedan #1241278 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Sjukdomsinsikt
Jeg har alltid vært helt sikker på at mine "vrangforestillinger" er forestillinger. Den vissheten har aldri rikket seg på snart 20 år. Jeg har dog ikke brydd meg noe særlig om det i lange perioder. Om man er sikker på å være overvåket, så får man gjort så lite med det at man kan fortsette som før.