Hur många har blivit friska?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 4 månader sedan #58424 av
Hej! Satt och funderade på hur många av er som har drabbats av psykoser och schizofreni och nu är helt friska? Är ni friska tack vare mediciner eller är ni friska utan mediciner? Hur blev ni friska? Samtalsterapi?
Mer
17 år 4 månader sedan #58445 av Isa-Alise
Kombination av en bra medicin (Abilify) och terapi... och egna strategier som hjälpt mig komma igen i arbetslivet.... Jag jobbar heltid nu och det går bra...
Mer
17 år 4 månader sedan #58455 av Khai Chau
Svar: Återhämtningsprojektet!

<!-- w --> www.aterhamtning.se <!-- w -->

Psykolog/forskare Alain Topor
Mer
17 år 4 månader sedan #58465 av Fredrik
Jag är helt återhämtad med hjälp av medicin. Dom enda gångerna jag haft problem sen jag insjuknade när jag var 25 (jag är nu 33) är när jag försökt sluta med medicinen (2 gånger).

Min diagnos är paranoid schizofreni.
Mer
17 år 4 månader sedan #58476 av Admin1
Det är få som blir helt friska från schizofreni, men det händer. Om man är helt frisk från schizofreni så klarar man sig helt utan antipsykotika. Många lever praktiskt taget normala liv, men de kan inte klara sig utan antipsykotika. Man säger då att man är återhämtade.

Här på sajten tror jag att endast tryskey har helt tillfrisknat och klara sig utan antipsykotika. Det finns andra som är återhämtade, men måste ta antipsykotika.
Mer
17 år 4 månader sedan #58478 av Nissegossen
Sant är det att många blir återhämtade! Men, de allra flesta behöver medicin, troligtvis livet ut!

Men man kan leva ett mycket gott liv och ha kvar sitt intellekt! Detta om man tar en medicin dos som är adekvat för en själv!

Helst en dos som knappt håller psykosen i schack!

Då slipper man gå omkring som en zombie! Men man måste då också vara mycket, mycket uppmärksam på tecknen!

Dessutom om man överlever de första åren, så avklingar sjukdomen något och man lär känna sig själv och sin sjukdom! detta har för mig blivit helt underbart! I alla fall i de ljusa stunderna som numera överväger!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum