Hur många har blivit friska?

Mer
17 år 4 månader sedan #59198 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Hur många har blivit friska?
Har man haft den långa varianten med tidiga tecken från barndomen är det nog svårt att bli fullt frisk.
Jag blev sjuk tidigt och nu när jag har Abilify kan vissa dagar rymmas med psykostecken speciellt om det har varit mycket runt omkring mig med stress odyl.
Det viktigaste för mig är att få sova. Hade jag inte fått göra det hade det nog blivit ännu värre.
Mer
17 år 4 månader sedan #59209 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur många har blivit friska?
Så fort någon blir bra från schizofreni så sägs det att de varit feldiagnostiserade.
De erfarenheter av att vara psykotisk finns alltid kvar, dock.
Med hjälp av samtalsterapi och Risperdal har jag blivit några hack bättre de senaste 20 åren.
Livet är fullt uthärdligt för det mesta.
Mer
17 år 4 månader sedan #59216 av tryskey

Geta skrev: Så fort någon blir bra från schizofreni så sägs det att de varit feldiagnostiserade.


ja, verkligen.
Har för mig att man för i tiden inte trodde att det ens var möjligt att bli frisk från schizofreni, så om någon blev frisk var det automatiskt ett bevis för att man inte hade schizofreni. Tycker att det är ett jävligt underligt resonemang.
Undrar om det är de "anorna" som fortfarande sitter i hos de läkare som alltid vill hävda att man varit feldiagnosticerad?

Jag tror faktiskt inte att det var just schizofreni jag hade, men å andra sidan känns det inte så viktigt vad man ska kalla det.
Jag var jävligt sjuk. Det räcker för min del.
Mer
17 år 4 månader sedan #59252 av Admin1
Schizofreni har funnits som begrepp i 100 år och hela tiden har en liten andel tillfrisknat. Redan för 100 år sedan så sade en del att de berodde på feldiagnostik. Att schizofreni skulle vara en helt obotlig sjukdom har en del hävdat i 100 år. Idag anser nog de flesta att man kan tillfriskna från schizofreni, men det är ganska ovanligt. Det är ganska vanligt att man återhämtar sig, men måste hela tiden ta antipsykotika.
Mer
17 år 4 månader sedan #59258 av stefan
Trodde tidigare att en tredjedel tillfrisknade, men kanske handlar det istället om att en tredjedel återhämtar sig med bibehållen medicinering?
(Fast det kan ju inte stämma i vissa u-länder där man inte har tillgång till eller råd med mediciner och ändå blir friska i högre utsträckning?)
Mer
17 år 4 månader sedan #59261 av Admin1
Ja, en tredjedel återhämtar sig, men nästan alla måste fortsätta med antipsykotika. Det är högst några procent som tillfrisknar helt och kan sluta med antipsykotika.