Rädsla för att gå ut!

Mer
17 år 3 månader sedan #60035 av Aspergergirl
Ehhh, det är nog jag som blandat ihop det hela. Jag menade att KBT är en form av social färdighetsträning men det var kanske fel ordval. Sorry om jag rörde ihop det för dig. /A
Mer
17 år 3 månader sedan #60066 av Aspergergirl
Åh :cry: :cry: :cry: Nu har jag sagt nej till något som jag innerst inne vill. Jag har sagt nej till att i morgon fika på café med mitt boendestöd. Hon ringde vid halv tio i kväll och då skulle jag ge besked och jag sa att jag inte kunde ta mig dit, så nu kommer hon hit i stället - som vanligt. Det är så tråkigt. Jag önskar jag kunde hitta på något sådant, men det går bara inte. Jag pallar inte med det. Jag vågar ju inte gå ut! :cry: Det var nätt och jämt jag klarade av att ta mig till stallet idag. Hur ska det gå framöver om det här blir ännu värre? Så fort jag går utanför dörren får jag nästan panik. Jag är så fruktansvärt rädd! Är nervös och orolig även inomhus så jag har fått ta en extra stesolid i kväll. Ska försöka sova nu... /A
Mer
17 år 3 månader sedan #60069 av Nissegossen
/A är du så rädd för att leva, att du inte kan leva?
tycker lite synd om dig, men ta dig i kragen för ingen annan än du själv kan leva ditt liv!

Ta och bli förbannad på ångesten, det kommer inifrån i den stunden, när du börjar kämpa mot sjukdomen!

Det hjälper inte att jag skriver till dig och ger dig goda råd om du själv inte blir förbannad på din sjukdom och inser, att så här långt har det gått! Men,

Hit men inte längre!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 3 månader sedan #60071 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Rädsla för att gå ut!
Panikångest finns det behandling för! Det innebär att man succesivt utsätter sig för det hemska en liten bit i taget, sedan får man analysera med psykolog.

Det gäller att ha respekt för panikångesten, eftersom den paralyserar ens radieförmåga mer och mer inskränkt. Så det gäller att våga ta första steget över tröskeln.

En gång blev jag rädd när telefonen ringde, då låste jag in mig i sovrummet. Jag blir egentligen bara rädd för rädslan inombords! Att man ska behöva höra sin egen rädsla, liksom utifrån är inte enkelt.

En annan gång kom en stör boxer springandes mot mig, då stannade jag tvärt, då sprang han förbi! Jag tror djuren känner paniken inne i en, dom hoppar på en om man är rädd.

Om jag visar att jag är rädd, då kommer ångesten krypandes, då är det bättre att säga nej till ångesten och ta tjuren vid hornen!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 3 månader sedan #60082 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Rädsla för att gå ut!
Jag tror att KBT vore mycket bra för dig... genom det kan man träna bort social fobi och andra rädslor... det finns hopp, Aspergergirl!!!
Mer
17 år 3 månader sedan #60092 av adrokylus
Svar från adrokylus i ämnet Rädsla för att gå ut!
Ja det finns hopp.Du har ju iaf så mycket tillförsikt till människor att du kan blotta dina problem för andra och då är det väl inte hopplöst?