"paranoid schizofreni", vadå?

Mer
19 år 5 månader sedan #5292 av tryskey
Har funderat på en sak ihop med min sambo:
Jag har diagnosen "paranoid Schizofreni". Det enda som är konstigt med det är att jag inte är ett dugg paranoid. Jag är snarare naiv och godtrogen, min sambo bara skrattade när han hörde benämningen "paranoid". Han är mer paranoid än jag, och ändå är han fullt frisk.
Tvärt om tror jag att alla bara vill mig väl och att den ende som strular till allt hela tiden är jag själv.
Varför har jag då den diagnosen? Jag hör röster som uppmanar mig saker, är det därför det kallas "paranoid"?
Nu för tiden är rösterna mer eller mindre borta (pga medicin och terapi), men glömmer jag t.ex. medicinen blir det snabbt trist igen (äter Seroquel som ju har en snabb halveringstid).

Någon som vet?
Vad har ni för benämning på er Schizofreni?
Mer
19 år 5 månader sedan #5294 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet "paranoid schizofreni", vadå?
Din diagnos låter onekligen konstig. Själv hade jag diagnosen reaktiv psykos i fyra år innan jag slutligen fick höra att jag har odifferentierad schizofreni så det verkar som att man ska ta det med en nypa salt.
Mer
19 år 5 månader sedan #5295 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet "paranoid schizofreni", vadå?
Jag vet inte vad för slags schizofreni jag har, jag bara glömmer att fråga det. Men men tanke på att jag lätt blir väldigt paranoid, så är det nog paranoid schizofreni i mitt fall.
Mer
19 år 5 månader sedan #5299 av tryskey
JO, diagnosen ändrar ju inte hur jag mår. jag blir mest bara nyfiken, och undrande om det är så att andra uppfattar mig på ett annat sätt än jag själv gör.
För mig är det viktigt att veta vilken diagnos jag har, så jag vet vad det är jag blir bemött efter när jag kommer till vården om de bara sett mina journaler. Själv påverkar det mig nästan ingenting.
Jag känner mig ganska stolt över att jag har en så svårt diagnos men ändå kan leva i princip normalt (iallafall utifrån sett... :lol: ).
Tänkte på det häromdagen när jag var på väg in till stan, att bara för två år sedan låg jag i bälte på psyk och såg ingen utväg på det hela, jag trodde jag bara skulle fortsätta bollas mellan olika sjukhus och boenden, som jag gjort de senaste 8 åren.
Livet förändras när man minst anar det.
Mer
19 år 5 månader sedan #5300 av Vargen
Hej tryskey. min diagnos är hebefren schizofreni, men jag vet inte riktigt vilka symptom jag har som gör att jag får den diagnosen. i min journal stod det(om jag minns allt) känslomässig avflackning, koncentrationssvårigheter, negativa symptom, hörselhallucinationer och paranoida tankar.

Mina hörselhallucinationer har inte varit allvarliga. när jag hade min första psykos som kom väldigt smygande så hörde jag vid vissa tillfällen en röst repetera mitt namn. vid min andra psykos sades det mer och det var inte bara en röst. mina paranoida tankar kunde vara väldigt bisarra men de var inte långvariga.
Mer
19 år 5 månader sedan #5312 av Admin1
Jag har också paranoid schizofreni, men initialt hade jag förföljelseideer, men man behöver inte ha förföljelseideer för att bli klassad som paranoid schizofreni utan det kan t.ex. vara andra vanföreställningar och hallucinationer. Den här infon har jag hittat på nätet om paranoid schizofreni

Den vanligaste formen av schizofreni. Domineras av relativt stabila, ofta paranoida vanföreställningar ofta kombinerade med hallucinationer och särskilt då hörselhallucinationer och perceptionsstörningar. Störningar i affekt, vilja, tal och katatona symptom är inte framträdande.

Ex på de mest vanliga symptomen:
a/ vanföreställningar om förföljelse, hänvisning, hög börd, särskild uppgift, kroppsförändring eller svartsjuka.
b/ hallucinatoriska röster som hotar eller ger uppmaningar eller bara visslingar, nynnande eller skratt.
c/ hallucinationer med dofter eller smak eller av sexuella eller andra kroppsliga känslor; synhallucinationer kan förekomma men dominerar enbart i sällsynta fall.
www.mentalhealth.com/icd/p22-ps01.html#Head_2